tisdag 21 januari 2014

Skolan tillverkar kollektiva ignoranta zombies - inte kritiskt tänkande empatiska individer

-Varför kan en del människor trots 10-15 års skolgång knappt självständigt byta en glödlampa, skriva en mening på vanlig svenska, eller lösa andra små vardagsproblem som tränade djur på cirkus nästan klarar av?
***
Vilken är egentligen skolans viktigaste lektion? Matte? Fysik? Kemi? Kanske är skolans viktigaste mål förutom förvaring, att lära eleverna att villkorslöst lyda auktoriteter, utan att ifrågasätta deras order..?

-I så fall har ju dagens svenska skola trots allt lyckats enormt bra med utbildningen. Vilket även den amerikanska skolan har...
*** 

- Dagens skola har fortfarande stora likheter med skolan som gett oss 2 världskrig - hittills...

***
Publicerad den 14 jan 2014
Josie the Outlaw i videon kan säkert verka väldigt skrämmande för många svenskar om man har skolans noggrant inpräglade världsbild i bagaget, men hennes syn på skolsystemet backas upp ganska bra om man tittar på hur världen ser ut i verkligheten.

- Inte världen i media, utan den verkliga världen utanför medias opinionsbildande PK-flum. Jodå, den finns därute om man orkar titta efter...

-----------------------------------------------------------------

Josie the Outlaw: - Not everything that is familiar and commonplace is good. What passes for "education" in much of the world has a very real, very negative aspect to it that most people never even think about.
***


Milgrams lydnadsexperiment

***
Milgrams lydnadsexperiment eller Milgramexperimentet är en serie berömda socialpsykologiska experiment. Försöken avsåg att belysa och mäta försökspersoners benägenhet att lyda en auktoritet som instruerar försökspersonen att utföra handlingar som personen normalt inte skulle vilja utföra av samvetsskäl.

Försöket beskrevs första gången 1963 av Stanley Milgram, psykolog vid Yale University. 1974 publicerade han ytterligare en bok i ämnet, Obedience to Authority: An Experimental View.

Vid andra världskrigets slut överraskades många i västvärlden av hur till synes friska och socialt välanpassade människor kunde göra sig skyldiga till mord, tortyr och andra övergrepp mot civila under Förintelsen och liknande brott mot mänskligheten.

Ett av Milgramexperimentets syften var att undersöka lydnad och auktoriteters inverkan på en försökspersons förmåga att skada en annan människa. Experimenten inleddes i juli 1961, tre månader efter att rättegången mot Adolf Eichmann inletts i Jerusalem.

Experimentet utformades för att besvara frågan "Kan det vara så att Eichmann och hans miljoner medbrottslingar bara lydde order? Borde vi kalla dem alla medbrottslingar?"

Efteråt skulle Milgram sammanfatta erfarenheterna:


De lagliga och filosofiska aspekterna av lydnad är enormt viktiga, men säger väldigt lite om hur människor faktiskt beter sig i en viss konkret situation. Jag utformade ett enkelt experiment vid Yale för att testa hur mycket smärta en vanlig medborgare skulle vara villig att åsamka en annan människa om en vetenskapsman gav ordern.


- Ren auktoritet ställdes emot försökspersonens [deltagarens] yttersta moraliska övertygelser om att inte skada andra, och, med offrets skrik av smärta fortfarande ringande i försökspersonens [deltagarens] öron, vann auktoriteten för det mesta... 


- Vuxna människors extrema villighet att med alla medel tillmötesgå en auktoritär persons befallning utgör studiens viktigaste resultat och är det faktum som mest pockar på förklaring.
***

Milgrams lydnadsexperiment:

  1.  Please continue (var snäll och fortsätt)
  2. The experiment requires that you continue (experimentet kräver att du fortsätter)
  3. It is absolutely essential that you continue (det är av yttersta vikt att du fortsätter)
  4. You have no other choice, you must go on (du har inget val, du måste fortsätta)

Dar Williams - The Buzzer (Inspirerad av Milgram)

 
- Kritiskt tänkande? 
 


Skolan tillverkar kollektiva ignoranta zombies - inte kritiskt tänkande empatiska individer

3 kommentarer:

  1. Zekerias Varg
    (Kommentaren är modererad för att uppfylla kommenteringsreglerna)

    För att kommentera artikeln som sådan så är skolan sådan att den ska ta ur elever med intressen sina intressen.

    Tex tänket för orsak verkan görs svårt i matematikböckerna på tekniskt program på gymnasiet genom att böckerna är mkt smart skrivna så att eleverna måste dels ha lärarens hjälp samt ska känna sig hjärndöda.

    Klassrummen har idag runda bord och allt görs i grupp. Historieundervisningen är propaganda och lögn rakt över disk. Det kanske är korrekt fram till stenåldern.

    Samhällskunskapen invaggar eleverna i att de är fria bara de röstar rätt, en bluff.

    Ekonomin även på univ-nivå tittar bara på detaljer och man missar då skogen.

    En riktig skola hade tagit vara på envars intressen och odlat dem redan från årskurs 1. Den hade utbildat elever på natur/teknikt om de tillverkningsmetoder som finns och hur de praktiskt och teoretiskt fungerar. Men den gör tvärtom.

    Redan i småskolan används slöjden för att tråka ut elever genom att de sitter och sandpapprar sig genom den. Man får aldrig lära sig bearbeta i metall plast osv.

    Allt för våra ägare vill hålla eleven så okunnig som möjlig. Det är ingen slump att skolan är så ond som den är. Gruppflummet med grupparbeten börjar tyvärr ha sönder även högskola och universitetet.

    De som pluggar där har tentor som är rena skämtet mot 1970 . Inflationen är total.

    Wallenberg skapar verkligen ett drömsamhälle av kaos att vara boss på. Herre över en gigantiskt latrintunna ! Grattis Wallenberg med sinnessjuka bankkompisar och Bonniers.

    SvaraRadera
  2. --Jan Björklund: "För låga krav i skolan" --

    "Ekot har i dag berättat om tusentals berättelser om skolan, som elever skriver på det sociala mediet twitter under hashtagen Björklundsskola.

    Det handlar mycket om att elever tycker att betygssystemet är orättvist, att skolan skapar ångest och dödar elevernas kreativitet.

    Det här kommenterade utbildningsminister Jan Björklund i dag, vid ett skolbesök i Kalmar och Jan Björklund sa att han inte tror på de eleverna som skrivit att kreativiteten försvinner i skola.

    – Det tror jag inte ett ögonblick på, utan skolan utvecklar kreativiteten, men ...[...]

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5766170

    ----------

    Man kan i a f lugnt påstå att kraven för politiker inte går att sänka ytterligare...
    De är redan på absolut bottennivå...

    SvaraRadera
  3. --Palmius om skolans dolda mål 2003--

    Wern Palmius, en av Sveriges bästa speciallärare/pedagog, avslöjar mycket om vad skolan egentligen handlar om och vad den är till för. Mycket lärorikt.

    http://www.youtube.com/watch?v=7fmUkPS4mKA&list=PL2D0F6B5D8282F58B&feature=share

    SvaraRadera

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.