måndag 5 september 2011

GÖRANS STRATEGISKA KOMMUNIKATION del 2


LOBBYISTER HAR ETT HÅRT ARBETE…

YES! – Jag älskar mitt arbete. Här får man umgås med både RUT och ROT … samtidigt…
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


1997-09-12: - Göran Persson ogillar lobbyismen

Vid Socialdemokraternas Framtidskongress i Sundsvall, den 12 september 1997, håller Göran Persson ett tal om demokratin:


- Hur är det egentligen med de lejda opinionsbildarna, de som ena dagen säljer sina tjänster till ett företag, andra dagen till ett politiskt parti..?



- Vad är egentligen lobbying..?



- Hur ser den ut, hur fungerar den..?



- Blir beslutsfattare manipulerade och förda bakom ljuset..?



- Det är viktiga frågor i en demokrati!


/ Göran Persson


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2007-03-17: Göran Persson avgår och attackerar... lobbyisterna

Vid Socialdemokraternas extrakongress i Stockholm den 17-18 mars 2007 väljs Mona Sahlin till ny partiordförande och Göran Persson avgår. I sitt avskedsanförande går Göran Persson till hård attack mot Carl Bildt…

”  - Men partivänner, Sverige har idag en regering som tiger”. Vi har en utrikesminister som inte längre kallar folkmord för folkmord. En utrikesminister som för några år sedan på uppdrag av amerikanska lobbyister arbetade för en invasion av Irak.

En utrikesminister vars ekonomiska intressen här och var i världen gör det oklart vem eller vad han företräder - Sverige, ett multinationellt företag eller bara sig själv? … och lobbyisterna.

- Lobbyisterna arbetar inte för det nya!



- Lobbyisterna arbetar för det gamla!



- Framtidens lösningar har inga lobbyister!



- Det är gårdagens lösningar som har lobbyisterna!


/ Göran Persson


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


2007-05-08: Göran Persson blir lobbyist

Mindre än två månader efter Socialdemokraternas extrakongress presenterar lobbyfirman JKL sitt senaste nyförvärv.

Göran Persson blir Senior Advisor på JKL och ska ”engageras i internationella och svenska uppdrag inom omvärldsanalys och samhällsfrågor”.

Lönen är hemlig...
(Göran Persson fakturerar  JKL 150 000–200 000 kronor per månad...  :))


...Göran Persson förklarar sitt nya arbete på följande sätt:

”Jag lockas av att kunna delta i samhällsutvecklingen i en annan roll.
Den verksamhet som JKL bedriver blir allt viktigare för företag och organisationer och jag ser fram emot att kunna bidra med min kunskap och mina erfarenheter.”



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2008-05-29: Göran Persson utses till...
- Sveriges mäktigaste pr-konsult


Lobbyisten Göran Persson
gör succé direkt och utses av tidningen Resumé till Sveriges mäktigaste Pr-konsult.


Tidningens första fråga till Göran Persson är given: - Hur känns det?

Göran Persson: - Att vinna är ingenting jag vantrivs med. Det gäller även sammanhang som detta, som jag inte ens visste existerade.

Resumé: - Vad är roligast med att arbeta på JKL?

Göran Persson: - Jag trivs med nerven, tempot och frågornas komplexitet. Jag gillar att arbeta hårt och att omges av unga, intelligenta och ambitiösa människor som arbetskamrater.

Det är något jag är van vid från statsrådsberedningen.”

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




2009-07-18: Göran Persson
gillar att vara lobbyist

I en intervju med Dagens Industri får Göran Persson frågan:

-Ser du inte ett demokratiskt problem i att Sveriges förre statsminister nu kan hyras för pengar av hemliga uppdragsgivare?

Göran Persson svarar:

“Visst finns det en sådan dimension. Varje gång jag uttalar mig kan jag misstänkas för att ha en biavsikt. Men mitt anseende är beroende av att jag följer min övertygelse och är så sanningsenlig jag kan, så det är självreglerande.

Dealen med JKL är att jag själv väljer vilka uppdrag som jag ska jobba med.

Jag kommer från en sektor där så gott som allt var offentligt, så jag tycker att det är ganska befriande att slippa berätta om allt jag gör.”


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Hösten 2009, Göran Persson
gillar att vara vapenlobbyist


Under hösten 2009 bedrev Göran Persson lobbying för vapentillverkaren Hägglunds.

Titeln har varit "före detta statsminister och partiledare (S)". Pax kan nu berätta att Hägglunds betalar Göran Perssons nuvarande arbets-givare JKL 1,8 miljoner kronor årligen.[...]



2012—–Perssons guldregn—–


RESUMÈ 2012-06-12
Göran Persson har gjort 10,7 miljoner kronor i vinst under de senaste tre åren. Han står sig dock slätt i jämförelse med sin gamle vapendragare Pär Nuder.

*

Göran Persson startade rådgivningsföretaget Baven efter att han slutat som partiledare för Socialdemokraterna, enligt Expressen.Han använder bolaget för att fakturera sina tjänster som talare, pr-konsult på JKL och företagsrådgivare.
*

Göran Persson han nyligen lämnat in sitt tredje bokslut för Baven, vilket visar en vinst på 3,6 miljoner kronor under 2011 – före avsättning till framtida pensionsfond, enligt Expressen.


- Han gjorde tre miljoner kronor i vinst året dessförinnan.



- Hans första bokslut, som var förlängt till 18 månader, visade en vinst på 4,1 miljoner kronor.



En förklaring till att vinsterna i Baven är att Göran Persson har varit sparsam med kostnader i bolaget. Han har också ökat sina intäkter med 23 procent.

Baven har också inriktat sig på verksamheter som biogas, skog, digital-tv och ambulansflyg, enligt Expressen.

Göran Persson har bland annat agerat rådgivare och köpt in sig i såväl Scandinavian Biogas som Digital TV Partner Europe.

Han är också ordförande för Sveaskog och Scandinavian Air Ambulance.

Göran Persson har dock långt kvar till sin gamle vapendragare Pär Nuder.

Pär Nuder redovisade vinster på 14,1 miljoner kronor i sina senaste bokslut, enligt Expressen.



En stor del av hans intäkter kommer från rådgivning i samband med försäljningen av partikamraten Jan Emanuel Johanssons välfärdsbolag.




undermattan.blogg

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. leif svensson skriver:
    29 mars, 2012 kl 02:32

    Det största svinet någonsin i svens politik
    sin nuvarande fru sparkade han upp på toppen och väl där
    så skilde han sig från sin dåvarande fru och gifte sig med nuvarande,
    väl planlagt, nu kunde han bygga sin arbetareklassbostad och dra sig
    tillbaka från politiken, börja konsulta och visa sitt rätta ansikte,
    den största förrädaren nånsin.

    SvaraRadera
  2. Under Mattan skriver:
    10 september, 2012 kl 20:17

    IP: 223.25.10.22 ISP: G/F Centrum II Building September 10, 2012 07:26:36 AM
    Apo Armed Forces Europe, Middle East, & Canada, United States
    Page Viewed: undermattan.com/2011/09/04/gorans-strategiska-kommunikation-del-2

    SvaraRadera

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.