lördag 17 september 2011

ESTONIA by the WEB

GOING WAY DOWN...

Text:  från webben och wiki
En av anledningarna till Estonias förlisning kan ha vart att bogvisiret lossnat av vågorna och därför har Estonia tagit in vatten. Men vissa forskare menar att då kunde inte skeppet ha fått 25 till 30-gradig slagsida.
***
De menar att ett hål i sidan av skrovet mer troligt orsakat detta. Andra menar att slagsidan orsakats av att lasten och allting på bildäck förskjutits.
En del hävdar att bogvisiret öppnades med vilja för att dumpa smuggelgods, andra att fartyget sänktes med sprängladdningar. Förespråkare för dessa teorier hävdar även att makthavarna känner till vad som verkligen hände, men att det döljs av någon anledning.

Den tyska journalisten Jutta Rabe anser det bevisat att M/S Estonia hade utsatts för sprängning. Hon bygger sitt antagande på de metallurgiska analyser gjorda på en bit från Estonia som hon deltog i att bärga.





Teorier har framförts om sabotage på grund av transport av försvarsmaterial. En utredning visade att försvarsmaterial, inom två veckor före förlisningen, transporterats två gånger på M/S Estonia under september 1994, först i en Volvo 745, och andra gången i en större skåpbil.

Försvarsmakten förnekade att något försvarsmaterial transporterats under den aktuella resan. Den nämnda Volvo 745 fanns ej med på färjan vid förlisningen, huruvida skåpbilen fanns med i lasten eller ej är okänt, då inga uppgifter om dess registreringsnummer finns.

Enligt SSPA-konsortiet som avslutade sin rapport "The final reports of the research studies on the sinking sequence of MV Estonia" (2008), rekommenderar forskarna att en ny inspektion av M/S Estonia genomförs och att man därvid bland annat vidtar dessa åtgärder:

  • Fartygsskrovet inspekteras
  • Bogrampen lyfts upp
  • Minst tre fönster tas upp

I ett 69 sidor långt granskningsutlåtande av Den Oberoende Faktagruppen - Johan Ridderstolpe och Björn Stenberg - gjordes gällande att det protokoll, som bland annat låg till grund för Haverikommissionens slutrapport, från besiktningen av M/S Estonia före den ödesdigra avgången den 27 september 1994 hade förfalskats.

Flera allvarliga anmärkningar fanns i protokollet och faktagruppen anser att dessa var helt i strid mot de gällande internationella sjösäkerhetsreglerna och att Estonia aldrig borde lämnat hamnen i Tallinn innan anmärkningarna åtgärdats. Fartyget var helt enkelt inte sjövärdigt vid avgången enligt Faktagruppen.





"- Många vittnen berättar om en kraftig smäll, järn mot järn, plus att M/S Estonia bromsar in en kort stund, om en båt tappar farten med en knop under några millisekunder känns det som en kraftig inbromsning".



Värt att notera vid förlisningen var att passagerarna aldrig fick reda på att Estonia höll på att sjunka. Bryggan visste om det, men gick aldrig ut med någonting i högtalarna. Larmet gick aldrig.

Så därför fick alla ta egna beslut. Passagerarna fick själva sänka livbåtarna som därför ofta hamnade uppochner. Flottarna sjösattes också felaktigt vilket resulterade i att de delvis vattenfylldes.

Detta var orsaken till att många i flottarna frös ihjäl. Något som också är värt att notera är att inte ett enda barn under 12 år överlevde katastrofen. Endast 10 personer under 20 år överlevde, 8 män och 2 kvinnor.


"Av de sammanlagt 989 människorna ombord så överlevde endast 137.
Av de 852 döda så var det endast 95 personer som hittades i vattnet.
"



Det betyder att hela 757 personer aldrig lämnade färjan. Varför? Ja det får vi kanske aldrig reda på. Men konspirationsteorier finns det gott om...




Mycket tyder på att allt gick fort. Vissa uppgifter säger att det endast tog 20 minuter från att Estonia började ta in vatten tills fartyget var bortom räddning.

Många personer ombord var onyktra och andra låg och sov i sina hytter långt ner i färjan. Uppgifter tyder också på att det var bara passagerare med hytterna över däck 4 som hade chansen att överleva.

Svenska regeringen beslutade redan dagarna efter olyckan, med Ingvar Carlsson i spetsen, att Estonia skulle bärgas så fort som möjligt. Men efter Estniska staten och etiska rådet haft en annan uppfattning, så ändrades beslutet till att det skulle råda gravfrid vid platsen och att hon skulle täckas med betong och sten.

En operation som i så fall skulle betyda att hon blir onåbar för all framtid till en kostnad av 500 miljoner kronor. Nu blev det inte så. Men det råder gravfrid på förlisningsplatsen och skeppet får inte besökas.


- Många vill att regeringen ska lyfta det beslutet så att vi kan få reda på hur Estonia egentligen sjönk.


Conspiracy Editors notes: - Dealen med betongen blev man aldrig klok på... Vi antar att detta varit en flygolycka istället. Hade någon då på allvar föreslagit att flygplanet skulle täckas med betong så att ingen någonsin få veta hur "olyckan" gått till?
*


Efterlyst:
- Estonia Special 1997 med Henning Witte

Publicerad den 2 mar 2012

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering
Publicerat på SR onsdag 22 november 2006 
***

Viktiga videofilmer från Estonia saknas


***
SR onsdag 22 november 2006

De filmer från Estonia som Sjöfartsverket tappat bort, innehåller den enda noggranna dokumentation som gjorts av hela bottenområdet vid vraket.

Runt Estonia ligger idag ett flera meter tjockt sandlager och sten som lades dit för att fartyget skulle övertäckas med betong. Enligt kontraktet om övertäckning är det minst tre dygns videofilm som saknas.

Det här är den enda noggranna genomsökning av området runt Estonia som har genomförts. Videofilmen visar botten innan den fylldes med ett par meter högt sandlager 1996. Stenvallar lades också upp för att stabilisera havsbottnen.

- Det som visas på de försvunna videofilmerna är alltså idag täckt med sand och sten.

Missar inget avgörande

Sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson säger att han själv inte sett filmerna, men anser ändå att statens kriminaltekniska laboratorium inte missar något avgörande i sin genomgång av allt filmmaterial från Estonia.
Men på filmerna kan det finnas saker som tidigare inte uppmärksammats. Till exempel avklippta räcken från bogrampen som ramlat ner på botten som bland annat miljöpartisten Lars Ångström hävdar.
Andra delar från Estonia kan också ha hamnat där. Liksom omkomnas kroppar som kan ligga på botten runt vraket.

Tog tre dygn att filma

I kontraktet med de bolag som skulle genomföra betongövertäckningen står angivet att hela bottenområdet runt Estonia skulle undersökas genom videofilmning och att det bedömdes ta tre dygn.
Dessutom användes videokameror under hela arbetet med att stärka bottnen och hälla ner sand och sten.
På Sjöfartsverket byggdes ett helt rum upp med dokumentation om arbetet med betongövertäckningen, säger en av dem som arbetade med projektet till Ekot. 

Omöjligt att filma igen

Sanden och stenen som ligger runt Estonias vrak idag gör det omöjligt att på nytt filma bottenområdet för att reparera förlusten av videofilmerna.

Hoppet står till att Sjöfartsverket ändå lyckas hitta de borttappade filmerna eller att något av de kontrakterade bolagen lyckas hitta materialet.

Betongövertäckningen blev ju aldrig verklighet genom en kombination av dåliga bottenförhållanden och en stark etisk opinion mot att stänga in vraket i betong. Det var regeringen som till slut avbröt det mycket kostsamma projektet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1051049 
***

En kollision med en U-båt är en av teorierna som presenterats i oberoende undersökningar
***
Publicerades den 25 feb 2013
Reconstruction of the M/V Estonia disaster, part 2. - How could the bow visor break loose?
******


ESTONIA by the WEB
 undermattan.blogg
Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

6 kommentarer:

  1. sven skriver:
    27 februari, 2012 kl 14:09

    Förhöjda strålningsvärden runt vraket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under Mattan skriver:
      27 februari, 2012 kl 22:49

      @Sven, En teori lika bra som någon annan….
      I texten står att; ”Den tyska journalisten Jutta Rabe anser det bevisat att M/S Estonia hade utsatts för sprängning.
      Hon bygger sitt antagande på de metallurgiska analyser gjorda på en bit från Estonia som hon deltog i att bärga.”…
      Kan i s f vara värt att kolla upp hälsotillståndet på hennes dykarteam…

      Radera
  2. zeke skriver:
    9 april, 2012 kl 00:22

    Tror ej de sprängt, av det skälet att sådana smäller hade väckt hela båten. De kan ha sprängt efteråt för att få bort visiret. Tror det är ett hål i sidan på båten. Kan det ha bildats i en krock med en annan båt? tex ubåt?

    SvaraRadera
  3. zeke skriver:
    9 april, 2012 kl 09:18

    Under mattan @ det var ett rejält intryck i porten.. Här ser du Anders Björkman ( killen med heiwaco sidan) och Henning Witte intervjuade av Eftlyst:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A2vJql2OlCQ

    Estonia kan extremt lätt lösas om de anhöriga demonstrerade utanför DN varje dag och krävde nya dykningar. Men staten kanske är där och lagar båten, svetsar igen alla hål och slipar bort alla svetsfogar :)

    Det kanske var en nato-ubåt som man krockade med och man tyckte att det skulle inte komma fram för det var skämmigt och obra.

    Tror inte att ngn skulle sänka båten pga smuggling, det är helt osannolikt.

    SvaraRadera
  4. Estonia förseddes med stabilisatorvingar för sin utomskärstrafik för att minska gungningarna. Hon var ju inte byggd eller beställd för sådan från början. Det sägs ha gjorts både snabbt och regelvidrigt utan dokumentation eller hantverksmässig kvalitet. En förklaring till slagsidan kan finnas här eftersom det har funnits tecken på att stabilisatorerna skadats. En av dem gick inte fälla ut utan krånglade ofta och fick släggas loss. De hade väl glömt fälla in den gång eller inför något hamnanlopp eller så.. Här lär isåfall vattenläckage in i skrovet förklaras och dessutom stora vattenmassor i först orsakande obalans och bristande instabilitet och sedan i full frihet på undre däck om inga dörrar hölls tillslutna eller säkrade. Det fanns också en lucka uppåt att öämna detta utrymme och det var väl här en av matroserna lyckades rädda sig när väl saningen om båtens tillstånd började närma sig en kritisk punk. Då gick inte den dörren att stänga längre och upp var enda möjligheten. De som hade hytter på nedersta däck berättar i sina vittnesmål om att vatten trängde upp ur golven i hytterna.. Det bekräftar läckageteorin. Enligt hamnpotokollet var Estonia snedlastad och man fyllde ballasttankarna på en sida för att kompensera (!), men det fattades någon grad. Alltså hade man inga marginaler för en eventuell hotande katastrof. Eller något som dåligt och extremt väder.. Båten var redan här riskabel och livsfarlig.. Så extra läckande vatten först på en sida och sedan om någon dörr mellan bägge sidor av skeppet öppnades.. Det makabert rekordartade sjunkförloppet förklaras av ett redan vattenfyllt skrov, ingen flytkraft fanns kvar..

    @mattan. De kunde väl knappast föreställa sig att starka intressenter redan varit nere och sprängt upp bogporten.. Dessutom fanns ju sonarbilder på bogprten sittande kvar på sidan av båten liggande på botten. Fisket efter den på annan plats gav tid att spränga upp båtens för..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är absolut ingen expert inom detta ämne så det är bättre att andra spekulerar om hur själva "olyckan " gick till.

      Tyckte ändå det var värt att publicera något om Estonia i bloggen, för det finns fortfarande ett stort intresse bland folk att få reda på sanningen.

      Texten i artikeln ovanför är en sammanställning från wiki & webbsajter som verkade intressanta.

      Vad man ändå kan säga av erfarenhet, är att när logisk hantering och utredningar medvetet fördröjs och saboteras, så brukar det alltid finnas bakomliggande orsaker som inte riktigt framkommer i media...

      Radera

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.