*
- Vi köper våra nya väljare...
21 november 2011 Källa: Mattias Areskog /TT
Socialdemokraterna öppnar nu för diskussioner med regeringen i den omstridda frågan om hur partibidragen ska redovisas.
-Vi har inte bytt fot i sakfrågan. Vi har kvar grundkravet på att vi ska ha en lagstiftning. Men det finns inget stöd för en sådan linje i utskottet och vi tycker att det är bättre att diskutera frågan med partierna, säger socialdemokraten Sven-Erik Österberg, som är ledamot i riksdagens konstitutionsutskott.
Frågan om partierna enligt lag ska tvingas redovisa alla sina bidrag har länge varit stridsfråga. I april fick Sverige hård kritik av Europarådets organ för korruptionsövervakning, som konstaterade det endast är Sverige, Malta, San Marino och Schweiz i Europa som saknar en sådan lagstiftning.
Partisekreterare Carin Jämtin sade då att en lagstiftning är enda vägen. Men nu öppnar alltså Socialdemokraterna för diskussioner om frivilliga överenskommelser i stället. Efter tisdagens möte i konstitutionsutskottet kommer en kallelse att skickas ut, där partierna bjuds in till att diskutera frågan, uppger SVT:s rapport.
-Nu kommer det att bli diskussioner med samtliga partier för att nå en lösning med ökad insyn. Ytterst kan det leda till lagstiftning, men det vet vi ingenting om, säger Sven-Erik Österberg.
TT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Editors notes: Landet Sverige förknippas idag med helt andra kompisländer än tidigare. Denna gång var det Malta och San Marino. Vid UNESCO-omröstningen nyligen var det Palau, Israel, Lithuania, Panama, Samoa, Solomon Islands och Vanuatu.
Att år 2011 inte kunna rätta sig efter Europarådets organ för korruptionsövervakning, (GRECO) som flera gånger försökt få Sverige att anpassa sig till övriga civiliserade länder, tyder på att Sverige idag verkligen är så pass korrupt som många påstår.
(S) håller på att bli en ännu en blek kopia av moderaterna. Deras Media-management tyder på en total omedvetenhet om svensk medias uppbyggnad 2011. (S) verkar medialt hjälplöst fast i 90-talet, när alla andra för länge sedan gått vidare och numera skrattar åt eftersläparen.
Det är lätt för ”gnällkören” (både den betalda och obetalda) att skylla på Juholt som partiledare, men han verkar ändå vara en av få positiva tillgångar partiet har idag.
- Men är (S) inte kapabla att tydligt ta ställning i en så, i demokratiavseende självklar fråga, som att partier tydligt redovisar sina sponsorer, så kan (S) lägga ner verksamheten.
- Det blir billigare för skattebetalarna att bara betala partibidraget för moderaterna och deras bihang.
*
Another great Under Mattan Opinion
Europarådets organ för
korruptionsövervakning, (GRECO)
---RAPPORT OM SVERIGE---
Sammanfattning av GRECOS Rapport om Sverige angående partibidragen.
Hela bilagan finns att ladda ner HÄR i PDF
Hela bilagan finns att ladda ner HÄR i PDF
V. CONCLUSIONS
78. The current system of political financing in Sweden, falls short of the standards provided for in the Recommendation Rec(2003)4 of the Committee of Ministers of the Council of Europe on common rules against corruption in the funding of political parties and electoral campaigns in respect of the particular areas covered by the present evaluation.
The long standing tradition of self regulation in this area, does not seem convincing in its present form as it neither provides for a sufficiently broad and comprehensive approach nor for any particular sanctions or other means for the enforcement of the few principles that have been agreed upon. Consequently, there is a generally low level of transparency and there is no independent monitoring in place.
79. While recognising that there is a general perception in Sweden that corruption is not a vast problem in the country, the lack of transparency regarding the sources of political financing and the types of expenditure means, however, that it is difficult to assess this system.
Moreover, the current low level of transparency in political financing is difficult to understand in a country like Sweden, which guarantees a high degree of transparency in most other areas of public life and where political financing to a very large degree comes from public means.
80. Consequently, the current system of party financing needs to be reviewed in order to comply with Recommendation Rec(2003)4. In this connection reaching a fair balance between the legitimate interest in maintaining the independence of political parties and election candidates as well as their supporters’ integrity on the one hand and the legitimate interest of the public to know more in detail who they vote for on the other hand, will be a main challenge of such a review.
81. In view of the above, GRECO addresses the following recommendations to Sweden:
1. To widen considerably the range of political parties at central, regional and local level required to keep proper books and accounts (including in connection with election campaigns); to ensure that income, expenditure, assets and debts are accounted for in a comprehensive manner following a coherent format; to seek ways to consolidate the accounts to include local branches of parties as well as other entities which are related directly or indirectly to the political party or under its control; and to make sure that the annual accounts are made public in a way that provides for easy access by the public (paragraph 70);
2. To consider introducing reporting on income and expenditure relating to election campaigns at appropriate intervals and to make sure that relevant information is disclosed in a way that provides for easy access by the public (paragraph 71);
3. To introduce a general ban on donations from donors whose identity is not known to the party/candidate and to introduce a general requirement for parties/election candidates to report individual donations above a certain value together with the identity of the donor (paragraph 72);
4. To consider elaborating a co-ordinated approach for the publication of political financing reports (including party and election campaign financing) in order to facilitate the public’s access to such documents (paragraph 73);
5. To ensure independent auditing in respect of political parties, as appropriate, obliged (or yet-to-be obliged) to keep books and accounts (paragraph 74);
6. To ensure independent monitoring of political party funding and electoral campaigns, in line with Article 14 of Recommendation Rec(2003)4 (paragraph 75);
7. That existing and yet-to-be-established rules on financing of political parties and electoral campaigns be accompanied by appropriate (flexible) sanctions, which are effective, proportionate and dissuasive (paragraph 77).
82. In conformity with Rule 30.2 of the Rules of Procedure, GRECO invites the Swedish authorities to present a report on the implementation of the above-mentioned recommendations by 31 August 2010.
83.Finally, GRECO invites the authorities of Sweden to authorise, as soon as possible, the publication of the report, to translate the report into the national language and to make this translation public.
*
undermattan.blogg
Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
KOMMENTARER
Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.