onsdag 30 november 2011

SOS-sköterskan frias från Emils död - diskussion



8 Responses to SOS-sköterskan frias från Emils död




  1. Sjuksköterska says:




    Det är väldigt svårt att göra bedömningar i telefon. En person som säger att den inte kan andas kan ju uppenbarligen andas? Det är synd att inte hela förloppet återges – t ex alla andra samtal han ringde den dagen. Vad sa han då? Ringer man tio gånger och skriker i telefonen är det ju svårt att bli trodd den elfte, eller hur? Nu vet ju ingen vad som har hänt innan det samtalet du återger här.
    Sedan kan man ju undra varför han inte ringde en kompis, en taxi eller någon annan när han inte hade framgång hos SOS?
    Nu är det såklart beklagligt det som hänt, men jag vill bara lyfta fram att bedömningar i telefon och akutsjukvård är komplext. Sedan är det frågan om ambulans är en rättighet eller en möjlighet när du är sjuk.
    Om ambulans ska räknas som en mänsklig rättighet måste ambulanssjukvården mångdubblas, vilket jag inte tror någon vill vara med att betala. Tills den dagen kommer finns SOS där för att prioritera och göra bedömningar vem som behöver hjälpen mest.





    • Under Mattan says:




      @Sjuksköterska, Ni gör ett jättebra jobb för det mesta, men för att sjukvården överlag skall kunna förbättras gäller det också att erkänna när man gör misstag.
      Visst, det är säkert jättesvårt att bedöma akuta tillstånd i telefon och falsklarm är givetvis alltid en möjlighet…

      MEN, i det här specifika fallet finns tyvärr inte så mycket att skylla på. Väldigt många reagerar starkt mot den totala bristen på empati.
      Det räcker också att enbart bedöma det här specifika samtalet eftersom varje samtal räknas.

      Missköter man sitt jobb när man har andras liv i sina händer måste det få konsekvenser. Man är inte tvingad att jobba med akuta bedömningar inom sjukvården.

      Säljer man glass istället så gör man det lättare för sig själv och kraven sjunker genast.
      Om sjuksköterskan haft en dålig dag och inte kan utföra jobbet får någon annan istället ta vid.

      Han/hon bestämmer faktiskt över liv och död.
      Slutar man andas är man redan död och kan då givetvis inte säga så mycket till SOS-alarm. 
      Enligt din logik så blir det nog mest likbilar SOS-alarm behöver skicka till folk med andningsbesvär.

      Döende människor är ofta inte i stånd att ringa kompisar eller taxi efter att de väl kommit i kontakt med SOS. Det skall de inte heller behöva.

      De flesta inom sjukvården gör som sagt ett bra jobb. I det här fallet suger jobbet hela vägen.

      Det sparas miljarder inom vården som istället går till riskkapitalisternas girighetsfond i Västindien. Använd de pengarna till förbättringar.

      Det är ju i slutändan statens ansvar att se till att personalen som sköter telefonerna gillar sina jobb och verkligen vill patienternas bästa.

      Vill staten idag egentligen folkets bästa?
      En brottsrubricering som grovt vållande till annans död är lämplig.



      Mer spännande läsning :)





      http://undermattans.blogspot.se/p/blog-page.html


      (länkarna ändrade 2013-03-12 p.g.a. censur. Reds. Anm.)
      Reply

       

    • zew says:




      så mycket stålar som vi, företagare, pungar ut till det offentliga så borde det vara standart att t ex sjukvården funkar fint men av min observation så är är just sjukvården den kroniske sjuklingen. Min japanska fru blev ordentligt omskakad av att se hur “Akuten” funkar. Personalen som jobbar i riktig slow-motion, har tid att stå och snacka ovesäntligheter med varandra bredvid en patient med stora smärtor, 5 timmar väntan men ni lipar alltid om överbelastning och utbrändhet. Tydligen så lever vi på skilda planeter. Jag jobbar 10-12 timmar/dan, 7 gånger i veckan, ej sjukskriven under 25 år. Ni, inom det offentliga skulle förmodligen dött av överansträngning och förtidspansionerat er, hela lata bunten, vid 45. Sorry men så mycket som jag pungar ut i skatt + 35% i “sociala avgifter”, som grädde på moset, så känner jag ingen empati med er. Förmodligen så fattar du inget av det jag har just skrivit för hela samhället är nu som curling bebisar. Pleasure and Pain samhälle. Svenskar; det dömda folket.





      • zeke says:




        zew @ oavsett så kolla på hur mkt pengar som finns när det gäller att rädda bankmaffians banker. 100 miljarder hit eller 100 miljarder dit, när banksterna ska ha cash så får dom det.

        När JAS NG ska byggas = 100 plus miljarder = tas direkt.

        Råna uländer via SIDA = 100 tals miljarder sen 50 talet.

        Listan kan göras lång. Statens byråkrater och byråkrati = lägga ner direkt. Som jag säger vi kunde ha 10 sjuksyrror mer än idag om vi haft ärligt valutasystem med decentraliserad direktdemokrati utan att ens ha skatt. En liten moms/avgift samt landets export hade räckt.





        • zew says:




          Sant, tyvärr. De flesta förstår inget av den sanna naturen av kontrollsystemet. Feudallism har bara transformerat. Skolan är ju bara för att täppa till resterande kreativa hjärceller och de “udda” mobbas och anses som “konstiga”. Har läst mycket historia och den “mörka medeltiden” anser jag hade mer att erbjuda mänskligheten, trots allt. Trivialitet, likformighet, ignorrans, flockbetende och empatilöshet är vad som jag associerar dagens samhälle med.





    • zew says:
      Reply to Sjuksköterska



      av ditt kalla ton att döma så är du arbetsskadad med empatilöshet som resultat. ” En person som säger att den inte kan andas kan ju uppenbarligen andas?” Hur känslokallt är det? Har sett såna som in action. Hellre dör jag än förlitar mig på “sjukvården”.





  2. Under Mattan says:




    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4468990
    SR 2012-04-21
    ——–23-åring dog trots larmsamtal——–
    *SOS Alarm: Vi borde ha skickat en ambulans
    SOS Alarm är självkritiska efter att en 23-årig man nekats ambulans när han ringde in med andnöd. Mannen hittades sedan död i sitt hem, flera timmar efter samtalet till SOS.

    “Ett mänskligt misstag”

    SOS Alarm om man som nekades ambulans och dog (P1-morgon)
    *******Sparkad sjuksköterska anmäld tidigare (P4 Stockholm)*******

    En rad fel gjordes och enligt SOS Alarms vd Johan Hedensiö borde det ha skickats en ambulans redan i inledningen av samtalet.

    – Det är väldigt tydliga indikationer som för oss innebär att vi ska skicka en ambulans. Det borde ha gjorts väldigt tidigt i samtalet, säger han.

    Det var i slutet av januari som den 23-åriga mannen ringde till SOS efter att ha varit sjuk med hög feber och haft svårt att andas.

    Samtalet mellan mannen och SOS Alarm publicerades i Dagens nyheter i dag. Där kan man läsa att 23-åringen säger att han mår väldigt dåligt och att han behöver en ambulans. Men han nekas ambulans av den sjuksköterska som tar emot samtalet.

    – Det är ett fel som är begånget. Enligt sunt förnuft och våra riktlinjer och det beslutsstöd vi har, skulle vi ha skickat en ambulans, säger Johan Hedensiö.

    ********************************************************************

    Den aktuell Sjuksköterskan har tidigare blivit anmäld tre gånger, efter att han bemött dem som ringt på fel sätt. 
    Han har nu fått sluta sitt jobb.

    (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4468776)

    ********************************************************************

    Ärendet skickades vidare, men inte till SOS Alarms egna läkare utan till en jourläkare som arbetar på landstinget i Stockholm. Det är emot de riktlinjer som finns. Den läkaren ringde upp mannen ett par gånger, men struntade sedan i det hela.

    23-åringen hittades senare död i sitt hem. Fallet har nu anmälts till Socialstyrelsen och utreds av polis.

    – Jag hoppas att de kommer fram till samma slutsats som vi, att det inte är ett systemfel utan ett mänskligt misstag, säger Johan Hedensiö, vd på SOS Alarm.

    ———————————————–

    http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3046122&codingformat=.m4a&metafile=asx

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4467423

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4468776





  3. Under Mattan says:




    IP: 194.14.58.11 ISP: Resilans AB July 17, 2012 05:25:37 AM

    Organization: SOS Alarmering | Host: zenit.sosalarm.se

    Page Viewed: undermattan.blog.com/2011/11/30/sos-skoterskan-frias-fran-emils-dod

    ———————————————————————

    IP: 194.14.58.11 ISP: Resilans AB July 17, 2012 05:27:24 AM

    Organization: SOS Alarmering | Host: zenit.sosalarm.se

    Page Viewed: => No Landing Page Data

    ———————————————————————

    IP: 147.186.254.98 August 01, 2012 09:34:20 AM

    ISP: Rikspolisstyrelsen

    Landed: undermattan.blog.com/2011/11/30/sos-skoterskan-frias-fran-emils-dod

    ———————————————————————

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.