tisdag 9 oktober 2012

Media: Piga friare än fröken på 1700-talet

Media avslöjar:

- Piga friare än fröken på 1700-talet


Dagspressen 2012-09-16
Pigor hade det på många sätt bättre än fina fröknar i 1700-talets Finland, visar en avhandling av Tiina Miettinen vid Tammerfors universitet.


*

En adelsfröken var ofta tvungen att gifta sig som ung, medan pigan hade en friare roll - hon kunde spara :) och med tiden börja se sig om efter en make.

Utomäktenskapliga barn var enligt Miettinen inte ett så stort problem som kyrkoböcker vill påskina. En gravid piga blev inte bortkörd, helt enkelt eftersom hon var en så viktig kugge i arbetet.

"Det är fortfarande lätt hänt att fattiga obesuttna betraktas som enbart kringdrivande offer, som inte hade någon möjlighet att bestämma om sitt eget liv eller att skydda sig själv", konstaterar Tiina Miettinen i sin avhandling, som nyligen granskades vid Tammerfors universitet.
*

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/piga-friare-an-froken-pa-1700-talet_7503562.svd

http://www.dn.se/livsstil/piga-friare-an-froken-pa-1700-talet


-----Någonstans i Sverige 1919-----



OOOPS, - Jag glömde ju att jag inte får rösta... Men Moderaterna är partiet jag hade röstat på om de bara tillåtit mig att rösta...

Jag får väl SPARA istället... 

OOOPS, - Jag glömde att jag knappt får någon lön att tala om...

- Nog snackat!

- Nu skall jag gå och uppfinna en mikrovågsugn som jag kan stoppa in huvudet i... och sedan starta en egen tidning och kalla den för... svensk media... :)

- Gud, va mitt liv är jobbigt! Tänk om man ändå va fri som en piga...


The Annoying Orange



undermattan.blogg

Piga friare än fröken på 1700-talet

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.