söndag 14 oktober 2012

Kvinna kidnappad av polis för att hon gick för långsamt





- Kvinna kidnappad av svensk polis
för att hon gick för långsamt

- Dumpad i ödemarken mitt i natten
utan pengar eller mobil!
*





Tjejen fruktade att hon skulle bli
våldtagen av de s.k. poliserna



AB 2012-11-22
Mitt i natten den 6 november förra året stod Jenny och rökte tillsammans med några kompisar utanför en lägenhet i centrala Borås.


Hon hade druckit ett par glas vin och hade ryggen mot polisbussen som kom rullande nedför gatan. Hon upptäckte den därför senare än sina kompisar. Eftersom hon samtidigt höll på att sätta på läppglans tog det en stund innan hon helt kom ur vägen för bilen.

Plötsligt kom en polis framrusande och började skrika och ifrågasätta varför hon inte flyttade sig, berättar Jenny. Efter en stunds argumenterande blev hon insläpad i polisbussen.

– Jag försökte prata med dem men det gick inte. Det kändes som om den där polisen hade varit med om något innan och tog ut allt på mig.

Börjar gråta


De fyra poliserna körde iväg henne till ridhuset ett par kilometer utanför stan.

- På vägen dit fruktade hon att hon att det var falska poliser och att hon skulle bli våldtagen.



- Men i stället släppte de av henne utan mobil, pengar och endast iförd en regnjacka och festkläder.



När poliserna rullade iväg började hon gråta.

– Jag visste inte vilket håll jag skulle gå åt. Det var kallt och jag var arg och ledsen, säger hon.

Omdömeslöst


Polislagens paragraf 13 ger varje polis rätt att avlägsna den som utgör en omedelbar fara för den allmänna ordningen. Men tingsrätten slår fast att även om det skulle vara på det sätt som de fyra polismännen uppger så hade de ändå ingen rätt att föra bort Jenny.

I domen skriver de:

”Polismännen har mitt i natten avlägsnat en ung kvinna, utan id-handlingar, mobiltelefon eller pengar till en plats utanför tättbebyggt område. Enligt tingsrättens mening har detta varit, inte bara lagstridit, utan även i allra högsta grad omdömeslöst”.

Ingen seger


- Den 34-åriga polisassistent som förde befälet i bilen döms därför till böter för tjänstefel.


- Men polisens ansvarsnämnd har slagit fast att brottet inte är så allvarligt att han kommer att få sparken.


För Jenny innebär domen ingen seger.

– Det är barnsligt att hålla på att säga ”kolla jag hade rätt”. Jag visste från första början att de gjorde fel. Jag hoppas att de förstår att det var fel och att det här inte drabbar någon annan.

Den dömde polismannens försvarare Anders Lysén säger till Borås tidning att de troligtvis kommer att överklaga.

Fotnot: Jenny heter egentligen någonting annat.

- Rikspolisstyrelsens ansvarsnämnd hade redan före rättegången beslutat att den åtalade polismannen inte skulle förlora anställningen om han fälldes för brott.




undermattan.blogg - Kvinna kidnappad av polis för att hon gick för långsamt

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.