måndag 15 oktober 2012

Vårdslösa poliser körde nästan ihjäl 2-åring - flinade åt händelsen




... Näste polis knuffade på fadern

med 2-åringen i famnen...


Efter att de varit där i 20 minuter kom en civil polisbil körandes mot dem i en hastighet som Sibba uppskattar till 40-50 km/h.

– De visade inga tecken på att stanna och folk fick hoppa åt sidorna.

”Flinade bara”


Sibba gick sist i ett led och hans dotter gick framför vännen.

– Jag hinner inte ens reagera förrän bilen är precis framför henne. Men då ryckte min kompis som tur är i hennes arm och drar undan henne.

 Bilen tvärnitade sedan drygt tio centimeter från en annan bil. Ur den civila bilen kliver två uniformerade polis.


– Jag frågade han som körde ”såg du inte min dotter, hon är bara två år”. Han sa nej och bara flinade och gick därifrån.



Hindrades backa ut


Stämningen i garaget blev hotfull när Sibba och de andra ifrågasatte polisens agerande.

– Jag är så upprörd, det ska vara en instans som skyddar folk och inte som kör över 2-åringar.



- De hade inga blåljus, ingenting.



- De gjorde ingen uppmärksam på att de kom förutom att de gasar rätt mot en folkhop.



Sibba bestämde sig för att polisanmäla händelsen och kopplades då till ett polisbefäl som tog emot hans anmälan. Befälet meddelade att han skulle komma till platsen.

Efter telefonsamtalet berättar Sibba att befälen ska komma dit, och då går polisen tillbaka till bilen och försöker backa ut.

Men folksamlingen hindrar bilen genom att ställa sig i en ring runt om.

– Efter någon minut kom en ouniformerad kille och puttade bort folk och kastade dem åt sidan. Även mig och jag har min dotter i famnen.

Började gråta


Efter ett par minuter blev den civilklädde polisen aggressiv och gick rakt mot Sibba och hans dotter.

– Han börjar trycka mot henne i ryggen. ”Rör inte min dotter, skäms ni inte”, sa jag åt dem. Då får jag svaret på varför jag tagit min dotter till ett sådant här event, säger han.

- Polismannen ger sig inte utan puttar en gång till på Sibba som vacklar bakåt med flickan i famnen.



- Dottern blir då rädd och börjar gråta.



Efter ett tag fick polisen förstärkning av flera patruller. Och till slut kommer även befälet och förhör Sibba och kompisen på plats.

Kan inte kommentera


Enligt polisen i Södertörn larmades de allra först till garaget av varuhuset som berättar att deras kunder inte kunnat ställa sina bilar där. I polisens rapporter står det att ingen person blivit anmäld för detta.

Att tvååriga dottern nästan blev påkörd är ingenting som polisen vill kommentera.

– Jag ska nog inte uttala mig eftersom det är anmält för enheten för interna utredning, säger Erik Mikaelsson, stationsbefäl på polisen Södertörn.

- Att en polisman knuffade Sibba när han höll i dottern kan polisen av samma anledning inte kommentera.



– Jag har ingenting att säga om det, jag vet inte vad som hänt eftersom jag har inte sett någon dokumentation. Har pappan gjort en polisanmälan så ligger den på enheten för interna utredningar, säger han. 

– Det jag vet är det du berättar för mig. Det känns inte okej det du berättar, men det är inte min uppgift att utreda den här händelsen.







http://undermattans.blogspot.se/p/lankar-till-serien-svenska-polisens.html



undermattan.blogg - Vårdslösa poliser körde nästan ihjäl 2-åring - flinade åt händelsen

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.