måndag 20 februari 2012

SPÖKEN tog mina pengar



Var femte tror på spöken 2012


DN / Publicerad 2012-02-13 05:47

Var femte svensk tror att människor kan gå igen efter döden, visar en undersökning. Det finns en renässans för det övernaturliga, säger en religionsvetare.





När Sifo, på uppdrag av Svenska Dagbladet, i januari frågade 1 000 personer svarade 21 procent att de tror att människor kan gå igen efter döden. Ungefär lika många, 20 procent, säger att de själva varit i kontakt med eller haft en förnimmelse av en person som är död.

Fler kvinnor än män säger sig ha haft en sådan upplevelse, 20 mot 11 procent. Personer över 65 år är minst benägna att tro på spöken. Av dem är det bara 13 procent som tror att människor kan gå igen.


Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap vid Högskolan i Dalarna anser att det finns en "renässans" för övernaturliga fenomen.

– Många tv-program tar upp det övernaturliga och förstärker den tro som finns i kulturen. Det är också så att deltagande i olika kristna ritualer som gudstjänst och konfirmation minskar och det skapar ett tomrum som öppnar för de här föreställningarna, säger hon till SvD.

I en liknande Sifoundersökning 1998 instämde 17 procent i påståendet att det förekommer att döda går igen.

TT

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 
Bloggen Under Mattan, har som tema "Den digitala medeltiden".

- Meningen med den något underliga titeln är att bevisa för världen, att allteftersom tekniken utvecklas och blir mer sciencefictionliknande, så utvecklas det mänskliga sinnet i motsatt riktning. (Vi blir kollektivt dummare.)

Vår värld anammar alltfler medeltida värderingar i det dagliga livet och många människor finner tydligen detta som en naturlig och positiv utveckling.

Nu år 2012, när samhället snart är fullständigt digitaliserat så tror alltså var femte person man möter på spöken.

 

Polisen använder sig ibland av sierskor i sitt arbete (utan att skämmas) och TV:n fylls av människor som påstår sig ha kontakt med "den andra sidan".

- Saker och ting blir inte bättre av att andelen människor som har "små spöken som vänner" ser ut att öka för varje år.

1998 fanns det 17% övertygade spökjägare  och nu år 2012 tror alltså 20% att Kasper finns på riktigt.

Den digitala medeltiden har störst genomslag hos unga. På något sätt bevisas här att man troligtvis blir något smartare med åren. 


- En annan något udda reflektion är att i Sverige och västvärlden är det idag uppenbarligen helt OK att tro på spöken och troll, men om man ifrågasätter händelser som 9-11 eller andra suspekta attentat, så betraktas man genast som fullständigt galen.


- Tror att någonstans i förra meningen kan finns en dold samhällsanalys, men vad vet jag??

För att undvika att feministerna tar ifrån mig två av mina käraste runda ägodelar, så tänker jag inte gå in på varför kvinnor är väldigt överrepresenterade bland spökfantasterna...

+Tack till NewsVoice för artikeln






undermattan.blogg

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. Att spöken tar pengar är något jag har erfarenheter av med nattarbete och spionerande knivmän.
    Att göra kabel på ericssons fabrik i falun gör en paranoid så in i helvete att man tror på spöken och lik.
    Jag råkade dra kontokortet i stället för passerkortet i grindlåset. Och ungefär samtidigt försvann lönen då banken redovisat på kvittot att lön kom in men saldot steg ej.
    Så jag gick till banken som var dalarnas länsförsäkringars bank.
    Hon va svartklädd och sa att signalen har kommit in i bank servern men pengarna har inte kommit än.
    Spöklika damen har tydligen makulerat mitt konto.
    Det va flera år sedan och än har pengarna ej kommit in.
    Mitt hus är spöklikt svart då jag ej kunnat betala räkningen och det är kallt.
    Spöken kan trolla bort pengar då dom annars bara byter ägare.
    Samtidigt kommer arga medarbetare och knackar på dörren då jag inte kom till arbetet.
    Jag fick ingen lön för mödan och jag tycker inte om liklukt.
    Folk som springer och försvinner som om det vore lönndörrar.
    Jag vet att spöken finns för dom talade om Rasmus som var svartklädd och fet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som Ericsson behöver besök av en exorcist?;)

      När elitpedofilerna infört sitt kontantlösa samhälle till 100% så kommer "spöken som tar pengar" säkert att va det nya normala.

      Radera

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.