tisdag 6 augusti 2013

Professor Ferrada: - Sverige har högst antal "osäkra självmord" i Europa

Professor Ferrada, om den amerikanske journalisten Hastings s.k. dödsolycka : "As a matter of fact, Sweden was found to have the highest rate in Europe among such cases, and where these are labelled as “osäkra självmord”. A typical forensic scenario: vehicle at high speed, crushing to a pole or tree, no breaks traces in pavement, mechanical failure not otherwise established."
***

***

[...] I hypothesized for my own that it might have been a case of suicide. That kind of suicide where the victim wishes the happening to be instead appears as accident. I have developed this concept during my research at the Karolinska Institutet in the 90’s; a phenomenon that I called “Metasuicide”, and which it was in an article I published in Acta Psychiatrica Scandinavica. It discussed a kind of violent death, where forensics cannot establish with certainty a self-destructive intent with fatal aim; neither if the injury was externally produced. We also referred it to as UMSA cases (for “Undetermined cause, suicide or accident”).

- As a matter of fact, Sweden was found to have the highest rate in Europe among such cases, and where these are labelled as “osäkra självmord”. 

A typical forensic scenario: vehicle at high speed, crushing to a pole or tree, no breaks traces in pavement, mechanical failure not otherwise established. Why suicidal individuals would conceal their suicidal intent at their demise, it is another theme; and perhaps “Psychological autopsy” it could give an answer (history of severe depression, ptsd and torture, etc). As I said, the thought crossed my mind on that Hastings case it could have been one of metasuicide.

But today I read this email, send by Michael Hastings to some close associates some hours before his “fiery car crash”[...]

 

http://professorsblogg.com/2013/06/23/m-hastings-death-ja/

Professors blogg — On Human Rights For All
Publicerad av Prof. Marcello Ferrada de Noli, med.dr. i psykiatri (Karolinska Institutet, Stockholm) och professor emeritus i epidemiologi
http://professorsblogg.com/
***
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Faktum är att även Sverige har hemliga avdelningar som arbetar helt utan insyn och utanför lagen...

Inställningen i Sverige är oftast att sånt ska inte vanliga människor bry sig om, eller ens  fundera på. Allt som händer i Sverige är naturligtvis bara tillfälligheter, alternativt guds plan och inget för gemene man att spekulera om, för då är man en s.k. "konspirationsteoretiker."

Men vi publicerar ändå den här artikeln för det lilla fåtal i människor landet som inte riktigt är övertygade om statens sockersöta godhet...

- Den amerikanske journalisten Michel Hastings var inte riktigt övertygad om USA:s godhet och hans sista bilfärd slutade inte direkt lyckligt...


***

Digitala bilkapare visar hur man på avstånd kan skapa trovärdiga självmord och dödsolyckor i trafiken...

*
- Så kan hackare krascha din bil

Någon som hackar din dator kan orsaka huvudvärk. Men när hackare tar kontrollen över bilen kan det gå riktigt illa. Så här kan det gå till.

Forbes motorjournalist Andy Greenberg rapporterar om hur hackare kan ta över funktioner i två relativt nya bilmodeller, vilket potentiellt kan vara livsfarligt. Hackarna kan bland annat ta kontroll över ratten, panelen och bromsarna.

Bilarna som testades var nyare modeller från Toyota Prius och Ford Escort. Hackarna som utförde intrången är till vardags ingenjörer, en på Twitter och en på en amerikansk säkerhetsfirma. Ingenjörerna som agerade hackare hade gott om resurser eftersom de getts ett stipendium av Pentagon på 80 000 dollar, motsvarande drygt en halv miljon kronor, för att lyfta fram säkerhetsproblem för bilar.

- Under testen lyckades hackarna koppla på och av bromsfunktionen.

- Testbilen körde då långsamt på en parkeringsplats.

- Men hade bilen kört på motorväg, i en kurva, hade det kunna sluta illa...

Hackarna lyckades även koppla på autoparkeringen som tog över styrningen vilket fick bilen att börja vobbla. Bilen befann sig då ensam på vägen, men i ett mer trafikerat läge hade sannolikt orsakat en olycka.

Under testet satt hackarna i baksätet med sina datorer fysiskt inkopplade i bilens nätverk. Men i tidigare test har hackare lyckats ta över funktioner genom bilens trådlösa nätverk.

Trenden går mot att bilar i större utsträckning går på autopilot. Det ökar risken för att illasinnade hackare tar över bilen och orsakar svåra olyckor.

http://www.nyteknik.se/nyheter/article3734474.ece   

http://undermattans.blogspot.co.at/2013/07/digitala-bilkapare-visar-hur-man-tar.html 

***


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Läs om misstänkta händelser i fallet med Michael Hastings:

http://undermattans.blogspot.com/2013/06/usa-journalist-som-nyligen-fick-4.html
http://undermattans.blogspot.com/2013/07/nya-fragetecken-kring-michael-hastings.html
http://undermattans.blogspot.ch/2013/07/michael-hastings-kropp-kremerad-mot.html
***
Professor Ferrada: - Sverige har högst antal "osäkra självmord" i Europa

1 kommentar:

  1. --Möjligt Att radiostyra en riktig bil--

    Ny teknik 2013-08-06

    Det kan vara roligt att leka med en radiostyrd bil, tills det är din egen riktiga bil som styrs.

    Säkerhetsforskaren Charlie Miller har lyckats kontrollera en bils styrning och bromsar genom en dator. Och flera andra forskare har under årens lopp upptäckt nya svagheter hos det ökade antal datorstyrda funktioner som numera är standard i många fordon.

    Forskare vid Center for Automated EmbeddedSystems Security visade 2011 hur man hackar en bil via WiFi eller en infekterad MP3.

    Ett säkerhetsföretag listade även ut hur man låser upp en bil och startar den enbart genom sms.

    http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3738754.ece

    SvaraRadera

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.