och spionplan över Medelhavet
för övervakning av flyktingar
RT 2012-07-27
EU-kommissionen har släppt ett nytt förslag som går ut på att drönare skall övervaka Medelhavet för att avslöja illegala flyktingar. Övervakningssystemet är en del av det nya 410 millioner-dollar-paket som EU satsar på säkerhet längs de yttre gränserna till unionen.
EUROSUR, som projektet kallas, innebär att spion-satelliter tillsammans med högupplösta spionkameror monterade på drönare skall användas för att upptäcka flyktingar och deras båtar till sjöss.
Satelliterna ska även bevaka och kunna upptäcka suspekt aktivitet längs Afrikas kust som t.ex. att möjliga flyktingar sjösätter båtar, eller misstänkta folksamlingar på stränderna.
- I samband med det instabila läget i både Mellanöstern, Nordafrika och den s.k. arabiska vårens diverse krig, har flyktingströmmen mot Europa ökat dramatiskt.
EU:s förslag har stött på stark kritik som går ut på att drönare inte hjälper till att lösa problemet. De enda som tjänar på drönare längs EU:s kuster är krigsindustrin, enligt kritikerna.
Kritiska röster anser att det istället vore bättre att satsa pengarna på att rädda de människor som förliser i sina båtar innan de hinner drunkna, vilket de ofta gör idag...
Enligt FN drunknade över 1500 människor 2011 som försökte ta sig över medelhavet i bräckliga farkoster.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EU plans drone network
to nab illegal immigrants
RT 2012-07-27
The European Commission had released a proposal to deploy drones across the Mediterranean Sea to catch illegal immigrants. The surveillance effort is part of a $410 million package to bolster EU border security.
Dubbed EUROSUR, the project proposes the use of drones, high-resolution cameras, satellites and spy planes to detect migrant vessels at sea.
EUROSUR’s stated aim is to reduce the number of migrants reaching the Schengen area undetected, preventing cross-border crime and reducing immigrant fatalities.
The project has yet to be officially debated in the European Parliament and Council, but some proponents of the project are pushing for it to be implemented as early as next year.
One to three million people immigrate to EU annually, and last year’s uprisings in North Africa increased the flow of immigrants to EU, with thousands attempting to cross the region’s borders. The Mediterranean is one of the central hubs for illegal immigration:
Europa Press reported that 1,037 migrants on board 44 boats have been detected arriving on the Andalusian coast from 1 January 2012 to 9 July 2012 alone. With this influx in immigration, death rates have also spiked.
The UN Refugee Agency recently reported that 1500 people “drowned or went missing last year [2011] while attempting crossings of the Mediterranean Sea.”
This year’s death toll has already reached 170. Earlier this month, an inflatable boat miles off the Italian coast sunk killing 54 Eritreans fleeing their country. In May, 20 were presumed dead when a small boat sank after striking a coral reef just off the French island of Mayotte.
The proposal assures that it will save migrants’ lives by detecting them at sea. “EUROSUR will help detect and fight criminal networks’ activities and be a crucial tool for saving migrants who put their lives at risk trying to reach EU shores,” said Cecilia Malmström, the EU’s Commissioner for Home Affairs.
However, many academics and thinktanks fear this unprecedented increase in surveillance and collection of personal data, and the murky potential uses of the gathered intel.
The Heinrich Böll Foundation, a green thinktank in Germany, expressed concern in its assessment of the costs and civil rights implications of EUROSUR.
The thinktank argues that the project “is likely to entail the creation of at least one centralized EU database containing biometric data, to which currently unknown number of actors could have access.”
The European Commission assures that there is no chance for abuse with EUROSUR. “The situational pictures will, as a general rule, not involve personal data but rather the exchange of information on incidents and depersonalized objects, such as the detection and tracking of vessels,” the Commission’s proposal states.
Nevertheless, it remains unclear whether this data will be stored indefinitely or deleted after a set period of time. Another concern with EUROSUR is that it will enable authorities to spot immigrants’ preparatory activities on the ground, such as a gathering of vehicles or boats on African beaches.
Critics of the plan argue that EUROSUR is a preemptive measure designed to solve the problem of illegal immigration before it reaches EU shores, rather than lowering death rates and providing humanitarian assistance.
“Drones are very expensive and they don’t help,” German member of the European Parliament Ska Keller told Global Post.
“Even if a drone detects a vessel, it can’t do anything for them. You need to have actual people there, and having a drone doesn’t guarantee that.”
One possible unintended consequence of EUROSUR is that some refugees seeking asylum from their native countries could be prevented from reaching the EU.
“It’s horrendously expensive and the benefits aren’t clear,” said Keller. In her opinion, the money would be better spent on search and rescue teams: “We should save money in an economic crisis, not spend it on something with no clear benefit apart from to the defense industry.”
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Människoliv och nyhetsvärdering i Medelhavet
SR 04 februari 2012
Nu till den eviga frågan om människors lika värde och nyhetsvärderingens tydliga skillnader. Det har gått tre veckor sedan lyxkryssaren Costa Concordia med över 4000 passagerare ombord förliste utanför Italiens kust. Över trettio människor dog eller saknas fortfarande.
*
Nu till den eviga frågan om människors lika värde och nyhetsvärderingens tydliga skillnader. Det har gått tre veckor sedan lyxkryssaren Costa Concordia med över 4000 passagerare ombord förliste utanför Italiens kust. Över trettio människor dog eller saknas fortfarande.
*
- Medierna har utan överdrift hårdbevakat frågan.
Så nu i veckan kom en annan nyhet. Den handlade också om personer som åkt båt och drunknat i Medelhavet.
- Inte turister utan flyktingar – och inte drygt 30 döda utan 1 500.
Det är FN:s flyktingkommisariat UNCHR som räknat ut att det var minst så många flyktingar som dog när de försökte ta sig över Medelhavet under 2011. Det gjorde 2011 till ett mörkt rekordår. Den här senaste nyheten hårdbevakades INTE.
Det skrevs inte spaltmeter om de drabbade och inget om kaptenernas eventuella brist på professionalitet.
Vi bad medieanalysföretaget Cision göra en undersökning och den visar att det under januari månad skrevs 2 691 artiklar om det italienska turistfartyget.
- Om de 1 500 flyktingar som dog i samma vatten skrevs det … 32 stycken.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://undermattan.blog.com
Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
--EU planning to 'own and operate’ spy drones and an air force--
SvaraRaderaThe European Union is planning to “own and operate” spy drones, surveillance satellites and aircraft as part of a new intelligence and security agency under the control of Baroness Ashton...
http://www.blacklistednews.com/EU_planning_to_%27own_and_operate%E2%80%99_spy_drones_and_an_air_force/27660/0/38/38/Y/M.html