torsdag 6 september 2012

Kundernas blickar vid shopping kartläggs

*

Kundernas blickar vid shopping

kartläggs av reklambyråer


RR 2012-07-13
Marknadsförare och världens största reklambyråer har börjat använda en nyutvecklad teknologi och programvara som noga kartlägger var affärens besökare riktar blicken under shoppingrundan.




Kartläggningen av kundernas blickar och reaktion i förhållande till varornas placering och utformning, hjälper sedan affärernas anställda att bättre förstå hur de ska skylta i butiken för att sälja mer av enskilda varor.

- Exempelvis kan man byta olika varors positioner i hyllorna eller ändra förpackningarnas form och färg för att locka till impulsköp.



Reklambyråerna började med sina marknadsundersökningar om hur kunder reagerar på olika varor, redan i början av 1900-talet. Under de senaste åren har det visat sig att den tidigare gruppundersökningsmetoden, grundad på kundernas verbala beskrivningar egentligen varken varit särskilt effektiv eller korrekt.

Numera förlitar sig världens största bolag och tillverkare som till exempel Procter & Gamble, Unilever och Kimberly-Clark allt oftare på undersökningsresultatet från högteknologiska lösningar som erhålls tillsammans med digital övervakningsteknik.

Idag blir det både billigare och tillgängligare med tanke på den otroligt snabba utvecklingen som försiggår inom digital övervakning och spionteknik.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Procter & Gamble



The Procter & Gamble Company är ett amerikanskt multinationellt företag, med huvudkontor i Cincinnati, Ohio, som tillverkar ett brett utbud av dagligvaror. Företaget grundades 1837 av ljustillverkaren William Procter och tvåltillverkaren James Gamble. 2004 förvärvades Wella och 2005 gick man samman med Gillette.

Den europeiska verksamheten startade 1930 genom ett dotterbolag i Storbritannien, och idag finns de representerade i samtliga europeiska länder. Det nordiska huvudkontoret ligger i Stockholm. Västeuropa svarar idag för ca en fjärdedel av företagets totala verksamhet.

Totalt har man idag omkring 140 000 anställda i över 80 länder.

Följande varumärken marknadsförs i Sverige av P&G:



Procter & Gamble TV-produktioner


Procter & Gambles eget produktionsbolag producerade och sponsrade världens första såpopera som sändes i amerikansk radio på 1930-talet. Procter & Gamble var kända för att tillverka tvål, "soap" på engelska, vilket är skälet till varför termen "soapopera" myntades.

När såpoperan bytte medium till tv under 1950- och 1960-talen producerades och de allra flesta av Procter & Gamble Productions. De tre såpoperorna Makt och begär, As the World Turns och Guiding Light sänds än idag på CBS och produceras och sponsras fortfarande av Procter & Gamble medan World Turns and Light numera är producerade av TeleNext Media, Inc. även om P&G fortfarande äger deras copyright.


Några av de TV-serier som producerats av Procter & Gamble:

Procter & Gamble Productions var ursprungligen inblandade i Dawson's Creek som de skulle producera i samarbete med Sony Pictures Television men P&G hoppade av efter att pressen sågat serien och dess innehåll.






undermattan.blog - Kundernas blickar vid shopping kartläggs

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.