Sidor

söndag 27 maj 2012

Hill & Knowlton - PR-firman som startade Gulfkriget

Hill & Knowlton - PR-firman

som startar krig mot betalning


Gulfkriget sägs vara det första virtuella kriget. Det var även ett krig som startades bl.a. genom välgjorda, fabricerade lögner.
Källa: Engeneering warfare through Public relations. Darl Turner, 1998



Den andra augusti 1990 invaderade Irak Kuwait för ett antal oljekällor. En vecka senare bildades Medborgare för ett fritt Kuwait (CFK) för att söka stöd för militär aktion mot Irak för att återfå det ockuperade landområdet.

- Det allra första de gjorde var att anställa Hill & Knowlton.

Hill & Knowlton som grundades 1923 är ett PR- företag  som genom modern informationsteknologi arbetar för  att de som betalar ska få  det allra bästa. De har 51 olika kontor i 28 olika länder inklusive i Stockholm.

Firman tjänar ungefär  160 miljoner dollar per år från kunder som kan betala som Shell, Enron Corporation, Boeing .



- När Hill & Knowlton fick uppdraget av CFK insåg de att de måste arbeta efter två linjer.


  • 1. - De måste utbilda den amerikanska befolkningen så att de visste var Kuwait egentligen låg. (Många amerikaner hade aldrig tidigare ens hört talas om Kuwait.)
    *

  • 2. - Att utmåla Kuwait som ett frihetsälskande folk som var på väg  mot demokrati.


De inledde det hela med att organisera Kuwaits nationaldag på 20 olika campus runt om i USA samt en nationell bönedag för Kuwait i kyrkor. De distribuerade tiotusentals dekaler för ett fritt Kuwait samt  T-shirts och pressmeddelanden som beskrev vilket underbart land Kuwait var.

Detta lyckades ändå inte att sätta fart på den  amerikanska befolkningen, USAs regering eller FN. Hill & Knowlton skyllde detta på att det var så många liknande och värre saker som hände runt om i världen som täcktes av massmedia.

Hill & beslöt då att den information som nu måste  spridas måste tala till folks känslor. De gjorde en intervjuer för att ta reda på vad det var som fick folk att bli upprörda och som skulle göra att de krävde att USA ingrep militärt mot Irak.



- De upptäckte att det folk reagerade starkast på var grymheter mot spädbarn.

- Hill & Knowlton tillverkade en historia som handlade om att irakiska soldater slet ut 312 spädbarn från deras kuvöser och lämnade dem att dö på det kalla sjukhusgolvet i Kuwait City.



Historien rapporterades först till London Daily telegraph av Kuwaits bostadsminister. Denna påhittade grymma historia sändes  över hela världen och ingen kollade var denna historia hade sin upprinnelse.

Craig Fuller var stabschef under Bush senior när han var vice president. Han var en av dem som hade nära kontakt med Kuwaitiska regeringen. 

Genom att använda sig av denna kontakt kunde Hill &Knowlton arrangera en ”hearing” med den grupp inom kongressen som hade hand om mänskliga rättigheter den 10 oktober 1990.


- Till detta möte hade de ”producerat” ett vittne Nayirha en 15-årig kuwaitisk flicka  som avgav följande vittnesmål:”

- Jag såg att de irakiska soldaterna kom in i sjukhuset med gevär och jag såg att de gick in i en sjukhussal där 15 spädbarn låg i sina kuvöser.



- De slet ut barnen från kuvöserna, tog med sig kuvöserna och lämnade spädbarnen på golvet för att dö”.



Hill & Knowlton tillverkade en liten videofilm om denna tillverkade historia och sände ut den över hela världens massmedia. Den sändes på NBCs kvällsnyheter och miljoner människor såg den.

- Denna video visades i FNs säkerhetsråd vid en presentation den 27 november 1990.
Förutom Nayirah- vittnade sju andra tillverkade vittnen av vilka fem var tillverkade av Hill & Knowlton.


- De använde sig av falska namn utan att avslöja det.

Vem var Nayirah - ja, hon var helt enkelt dotter till Kuwaits ambassadör i USA och hade övertalats av Lauri Fitz-Pegado att avge detta vittnesmål som även Kuwaits egna forskare senare bekräftade var falska.

Hon hade aldrig bevittnat dessa grymheter som hon vittnade om och hon hade heller aldrig varit på sjukhuset än mindre arbetat där.

Före  historien om grymheterna mot spädbarnen i kuvöserna var USA:s befolkning delad när det gällde sanktioner eller anfall  not Irak fram till januari 1991.

- En gallupundersökning visade att 51% av USAs befolkning stödde Bush politik  i  november. 

- Efter  spädbarnsvideon steg stödet till 74%.

En annan undersökning visade att i december 1990  ville 48% av USAs befolkning att Bush skulle avvakta innan han gjorde aktioner mot Irak även om Irak inte hade dragit tillbaka sina trupper från Kuwait före den 15 januari 1991.

Beslutet att börja bomba togs den 12 januari 1991. Innan detta beslut togs yttrade sig sex senatorer som var för bombningarna och hänvisade till den tillverkade videon  som ett starkt skäl till att inleda bombningarna. 


- President Bush nämnde  i sina tal denna video sex gånger på en månad i sina uttalanden.



- Hill & Knowltons historia om grymheter mot spädbarn kan alltså ses som ett av de vikitga motiven för att både den amerikanska befolkningen stödde att USA:s regering  inledde bombningarna mot Irak.





Den 16 januari 1991 inleddes den militära attacken och den 26 februari var Kuwait City under kontroll av Kuwaits motståndsledare. Irak accepterade eldupphör den tredje mars.

- Kuwaits kungliga familj kunde fortsätta att regera.

Notan som Hill & Knowlton presenterade för sina insatser belöpte sig på nära 11 miljoner US Dollar. CFK betalade Hill & Knowlton

1 miljon dollar per månad i ersättning plus ersättning för utgifter i samband med utfört arbete. Detta anses vara en av de dyraste PR-kampanjerna någonsin. Egentligen var det Kuwaits regering som såg till att pengarna betalades ut.

- Att köpa sändningstid för videon kostade ungefär en halv miljon dollar.

http://www.riktpunkt.se/rp_2002/nr_4/19.htm

AV: Agneta NorbergKällor till artikeln Engeneering warfare through Public relations. Darl Turner, 1998

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hill & Knowlton - WIKI


Hill & Knowlton är ett globalt PR-företag, bildat 1927. Företagets huvudkontor ligger i New York i Förenta Staterna.

Historia


Hill & Knowlton är en PR-byrå som grundades 1927 av John W. Hill i Cleveland, Ohio. Vid grundandet hade John W. Hill arbetat som reporter, redaktör och kolumnist i 18 år.

Under den stora depressionens 1920- och 1930-tal tal gick många företag på knäna och när ett företag inom banksektorn, som var klient till PR-byrån, gick omkull plockade Hill in bankens PR-chef Donald Knowlton i företaget.

Det gemensamma PR-företaget växte snabbt trots de svåra åren, och 1934 flytta de Hill företagets huvudkontor till New York. Kvar i Ohio fanns Knowlton i ett antal år och skötte verksamheten där och i New York tog företaget på sig uppdraget som rådgivare åt amerikanska Iron and Steel Institute.

Efter Andra världskriget var företaget en av de första de amerikanska PR-byråerna som öppnade kontor i Europa. Öppnandet av kontoret i Paris var det första steget i utvecklingen mot dagens globala nätverk bestående av 81 kontor i 43 länder.


 

Uppmärksammade klienter


Tobaksindustrin


År 1953 hyrdes firman av tobaksindustrin för att bidra till ett motverkande av, den vid den tiden nya, forskning som tydde på att rökning ökade risken för att insjukna i cancer.

Som ett led i denna PR-kampanj spreds ett uttalande till samtliga större dagstidningar och tidskrifter, vilket förledde läsarna att tro att cigaretter inte hade några verifierbara kopplingar till cancer.

- Tobakindustrin förblev kunder hos Hill & Knowlton fram till 1968.


Kuwaits regering

År 1990 ledde H&K fler än tjugo andra amerikanska PR-firmor i en kampanj i samband med uppladdningen inför Kuwaitkriget. Arvodena betalades av "Citizens for a Free Kuwait", en organisation finansierad av den kuwaitiska regeringen.

- H&K tjänade mer än 10,8 miljarder dollar på sitt arbete.

Center for Media and Democracy, en amerikansk tankesmedja har kallat detta den "största, utländskt finansierade kampanj med mål att påverka amerikansk opinion som någonsin har ägt rum".

En kontroversiell insats i kampanjen var vittnesmålet av den så kallade “Nurse Nayirah” inför den amerikanska kongressen i oktober 1990. Nayirah gav ett falskt vittnesmål om att hon hade sett irakiska soldater mörda spädbarn vid al-Addan-sjukhuset i Kuwait City.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hill_%26_Knowlton

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hill & Knowlton


Hill & Knowlton är en av världens största och äldsta PR-byråer och dessutom störst i Norden med drygt 150 anställda i Stockholm, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn. De hjälper företag och organisationer att använda kommunikation för att uppnå sina affärsmål.

Bland deras kunder finns många av världens största företag och mest kända varumärken, men också många mindre företag med Sverige som främsta marknad.

Hill & Knowlton grundades 1927 i Cleveland, USA, och har varit med om att lägga grunden till området Public Relations som det ser ut idag. De har 79 kontor i 44 länder.

Deras svenska kontor grundades 1996 och de har även kontor i Finland, Sverige, Norge och Danmark, då de ser Norden som en enda marknad.

Koncernen är störst i världen på området marknadskommunikation.

Hemsida: http://www.hkstrategies.com/



Hill & Knowlton & Nayirha fixar Gulfkriget


HUMAN RIGHTS VIOLATIONS IN KUWAIT, Oct. 10, 1990
The Congressional Human Rights Caucus conducted a hearing to investigate alleged Iraqi human rights violations in occupied Kuwait.

Cases of rape, execution, imprisonment and the destruction of hospitals in Kuwait were heard by the committee.

Nayirah al-Ṣabaḥ (Arabic: نيره الصباح‎), called "Nurse Nayirah" in the media, was a fifteen-year-old Kuwaiti girl, who alleged that she had witnessed the murder of infant children by Iraqi soldiers in Kuwait, in verbal testimony to the U.S. Congress, in the run up to the 1991 Gulf War.

Her testimony, which was regarded as credible at the time, has since come to be regarded as wartime propaganda. The public relations firm Hill & Knowlton, which was in the employ of Citizens for a Free Kuwait, had arranged the testimony. Nayirah's testimony was widely publicized.

Hill & Knowlton, which had filmed the hearing, sent out a video news release to Medialink, a firm which served about 700 television stations in the United States. That night, portions of the testimony aired on ABC's Nightline and NBC Nightly News reaching an estimated audience between 35 and 53 million Americans.

Seven senators cited Nayirah's testimony in their speeches backing the use of force. President George Bush repeated the story at least ten times in the following weeks.
(Wikipedia)



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Her father was the Kuwaiti ambassador to the USA; he is sitting right next to her during the hearing but he pretends not to know her...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



undermattan.blogg

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.