Sidor

onsdag 18 april 2012

GOOGLE OCH MORDET PÅ INTERNET

Google-grundare: Nu hotas
internet mer än någonsin

Ny Teknik 16 april 2012
Sergey Brin, Google-grundaren oroas över internets framtida innovationer. Hotet från totalitära stater, Facebook och Apple kan bli för stort.




I en intervju i The Guardian uttrycker Goolge-grundaren och miljardären Sergey Brin sin oro över den senaste utvecklingen på internet som gäller fri- och öppenhet.

Hotet härrör från de kraftansträngningar som riktats av regeringar för att övervaka medborgarnas beteende på internet.

- Google-grundaren är särskilt oroad över utvecklingen i Kina, Iran och Saudiarabien som var dag begränsar och censurerar internet för dess medborgare.





------------------------------------------------------------------------------------------------



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- Brin är också negativt inställd till hur nöjesindustrins krig mot piraterna förs samt de murar som byggs av företag som Apple och Facebook som begränsar vad för typ av mjukvara som tillåts på plattformarna.



Sådant beteende riskerar att kväva innovation och stanna upp utvecklingen på nätet.

- Det är väldigt starka krafter som nu ställs upp och hotar ett öppet internet. Det sker över hela världen. Jag är mer oroad nu än vad jag tidigare varit. Det är läskigt, säger Sergey Brin, till The Guardian.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


11 million sajter svartlistade

- av GOOGLE...


Editors notes: Dessa över 11 miljoner webbsajter är platser som helt och hållet utesluts från Googles sökmotor och inte alls visas när du söker på Google.


... UnderMattan & Corruptio censurerades “bara”  via Googles korrupta skrämselpropaganda om falska virus…


Systematically, Google has been placing “undesirable” websites on a massive blacklist, and has been apparently ratcheting up this draconian de facto censorship over approximately the last year.

So that, today, an astounding (brace yourself) 11 million — that’s ELEVEN MILLION — websites are now on Google’s blacklist. That’s 11 million sites that users relying on Google to search for stuff will never, ever see.


“Over 11 million websites have been blacklisted and banned by Google” recounts Real News Reporter (20 July 2011). This includes “A massive block of websites registered for free through the co.cc subdomain [which] have been silenced after the Internet giants have determined many of them to be unfit for the Web.”[...]
*

The blacklist also seems to have a political bias as well...





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


The Guardian home

Web freedom faces greatest threat
ever, warns Google's Sergey Brin

The Guardian 2012-04-15.
Threats range from governments trying to control citizens to the rise of Facebook and Apple-style 'walled gardens'

 

*More on the battle for the internet*

Revealed: US and China's cyber war games
Washington's plan to beat web censors
China struggle to regain control of the internet
How open is your internet? An interactive map



He said the Sopa and Pipa bills championed by the film and music industries would have led to the US using the same technology and approach it criticised China and Iran for using. The entertainment industry failed to appreciate people would continue to download pirated content as long as it was easier to acquire and use than legitimately obtained material, he said...




Googles valsajt får hård kritik

SVT 2012-04-17
Valtemperaturen stiger i Frankrike och sökjätten Google är inte sena att rida på vågen. Inför det franska valet har en ny gigantisk politisk sajt lanserats, men sajten anklagas för att stödja den sittande presidenten Nicolas Sarkozy.


För ett par veckor sedan lanserades portalen Google val i Frankrike. En helt ny valsajt där fransmännen får hela nyhetsflödet från tv, radio och tidningar samlat. Man kan också snabbt hitta information om varje kandidat och få fram allt inom ett visst ämne.

Väckt debatt
Enkelt och bra anser många, men något mer kontroversiell är dock fliken trender som kommer att lanseras inom kort. Där sparar Google dina sökningar och kan på så vis föreslå politisk information som de tror passar just dig.

Det här har väckt debatt i Frankrike om vilken roll de digitala verktygen spelar i valkampanjen.



- Det är ett problem för demokratin om inte varje kandidat får samma tid och utrymme i media.


Det är verkligen ett problem för rättvisan, säger Matthis du Verne, som ska rösta för första gången i år.



Först i Europa
Frankrike är det första landet i Europa där Google lanserar sin valsajt. Den har tidigare funnits i Senegal, Egypten och just nu även i USA. Google säger att de genom sin sajt vill bidra till den demokratiska processen i samhället, men kritiska röster säger att alla röstsedlar i världen snart passerar genom Google.

Problem
Organisationen Internet utan gränser menar att Google balanserar på gränsen mellan att hjälpa och stjälpa demokoratin.

- Det är en stor dominans av artiklar med Nicolas Sarkozy, men det finns fler problem. För det första så vet vi inte hur Google valt ut informationen. Det är mycket viktigt, man måste få veta hur urvalsprocessen sett ut.

För det andra så spar Google sökningarna tillsammans med sina andra tjänster, vilket gör att Google nu har en komplett bild av sina användare och det är ett problem för integriteten, säger Antonin Moulart, generalsekreterare för Internet utan gränser.






Hur kan Google påverka
det franska valresultatet?

Kommentar av SVT:s Nanok Bie

SVT 2012-04-17.
Den nya franska valsajten från Google liknar bolagets socialanätverk Google Plus men är inriktad på det kommande presidentvalet.


Här kan man hitta information som är relaterad till valet och de många


presidentkandidaterna, men man kan också söka information under ett antal huvudämnen som "sysselsättning" och "miljö".

Laglig gråzon
Debatten som blossat upp rör dels frågan om hur Googles verksamhet möjligtvis kan påverka själva valet, eftersom fransk lag till exempel gör det olagligt för franska medier att sprida vallokalsundersökningar innan vallokalerna har stängt.

Den franska valkommissionen har officiellt klassat Twitter, Facebook och Google som just "medier" - och de får därmed inte heller de sprida sådan information. Debatten har spunnit vidare till att gälla också frågan kring huruvida det överhuvudtaget ska vara okej att påverka med politiska åsikter i sociala nätverk - och vem som väljer hur informationen filtreras och presenteras.

Filtrering skapar filterbubbla
När internetaktörer som Facebook och Google väljer ut vad som ska presenteras baserat på algoritmer som är tänkta att visa mer av "vad du gillar" hamnar användaren i något som kan kallas en "filterbubbla".

Egen världsbild förstärks
När exempelvis Facebook prioriterar nyheter från vänner med samma politiska åsikter som du själv har kan resultatet bli att den egna världsbilden förstärks - även om verkligheten ser annorlunda ut. Att ta beslut som påverkar verkligheten (som i ett presidentval) utan att ha en nyanserad och balanserad informationsbild kan vara vanskligt.

Vilken politik föredrar Google?
Hur stor makt har en sökmotor som Google över åsiktsbildningen i exempelvis Frankrike? Det är ett stort ansvar och en vansklig uppgift att vara värd för en sådan här sajt, men egentligen liknar det hur traditionella medier kan påverka politiken.

- Vanligtvis har dock till exempel dagstidningar en uttalad politisk position, man är till exempel "liberal". 

Men vilken politik föredrar Google?



På sajten väljer Google vilka frågor som man kan söka fram mer information kring, däribland ämnen som "ekonomi", "säkerhet" och "sysselsättning".

Övervikt av Sarkozy-material
Här finns redan en övervikt av information om Sarkozy, naturligt nog eftersom han redan sitter vid makten. Är det då rätt att välja ordet "sysselsättning" istället för "arbetslöshet" intill de många bilderna och artiklarna om Sarkozy? Och hur definierar Google "säkerhet"?

Som en fråga om försvar, eller kanske om statens övervakning? Frågorna hopar sig när man betänker att det konkurrerande sociala nätverket Twitter för bara några veckor sedan raderade ett antal konton som parodierade den sittande presidenten - något som är svårt att beskriva som något annat än politisk censur.

- Organisationen Reportrar Utan Gränser kritiserar franska myndigheter till och med för trakasserier och fängslanden av politiska motståndare till Sarkozy.



Bloggosfären inte längre i fokus

Det var inte länge sedan som "bloggosfären" omtalades som en politisk makt, men nu har fokus flyttat vidare till mikrobloggar och sociala nätverk. Här råder dock "information overload" och sajtoperatörerna spelar en allt större roll i hur information sorteras, filtreras och presenteras. Utan filtreringen skulle nätet vara en ogenomtränglig sörja.

Farhågorna kan vara överdrivna
Facebooks och Googles sökalgoritmer blir alltså allt viktigare, och än så länge har vi ju inget facit. Vi vet helt enkelt inte hur det här kommer att påverka politiken och världsbilden. Att Bengt som söker på "Shell Oil" får miljömedvetna rapporter som svar, medan Alice får investmentråd inom oljeindustrin som första resultat kan vara ett problem eller en fördel, beroende på hur man ser på saken.

Men det finns de som menar att farhågorna är överdrivna, och att fördelarna överväger i och med att mer politisk information blir tillgänglig på nätet genom en "neutral" aktör som Google. Det finns nämligen också undersökningar som pekar på att folk inte alls påverkas av vad deras "vänner" på nätet tycker.

Vilka nyhetsresultat prioriteras?
Men det kan ju kännas något paradoxalt att använda Googles sökmotor för att söka efter nyheter kring just Googles sökmotors påverkan på det franska valet.

Vilka nyhetsresultat prioriterar Google?

De som svartmålar bolaget eller de som flest googlare "gillat"?


En sökning på orden "france google election site" på Google ger inga "negativa" resultat alls från debatten om Googles intåg i Frankrike, trots att det är den typ av kritik som dominerat övriga medier de senaste dagarna.



Samarbetar med nyhetsorganisationer
I Frankrike samarbetar Google bland annat med nyhetsorganisationerna AFP, RFI och France24. Nyhetsbyrån AFP sägs till viss del vara ansvariga för nyhetsurvalet.

Relevans säljer annonsplatser
Att INTE göra något på det här området, eller att göra det
inofficiellt "under ytan" framstår säkert som en större risk för
bolagets ledning.

Man måste helt enkelt ge sig in på det här området för att inte någon konkurrent ska ta positionen. I slutändan handlar det om Googles önskan att fortsätta vara relevanta i en tid då allt mer av internetanvändarnas information hamnar bakom stängda väggar i nätverk som Facebok eller i mobila appar - som Google inte kan indexera.

Mer än 90 procent av bolagets intäkter kommer ju från annonser som man placerar intill sökresultaten.
Nanok Bie / SVT






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Editors notes
UnderMattans redaktör löser världens problem!


:) -Lägger in ett litet blygsamt meddelande till Google... så att de tvingas vara lite mer kreativa nästa gång de ska jävlas med bloggen...
 

Page ranking är ett hett tips...
 

- Varför inte låta bloggen hamna på sidan 75428 eller kanske bara dölja den helt och hållet, för enkelhetens skull? :)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




undermattan.blogg

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.