Sidor

fredag 23 mars 2012

SVENSK DATALAGRING = brott mot FN:s stadgar


Sammanfattning av fascisternas

beslut om datalagring


Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att genomföra EU:s så kallade datalagringsdirektiv i svensk lag. Datalagringsdirektivet gäller lagring av uppgifter i data- och teletrafik för brottsbekämpande ändamål.


*
Eftersom lagen strider mot FN:s stadgar om de mänskliga rättigheterna så bör civil olydnad praktiseras av alla tills dess att de mänskliga rättigheterna återupprättas på nytt i landet.

En mjuk o bra  början är att omgående säga upp bredbandsabonnemanget och kräva av en ny leverantör att tjänsten anonymiseras.

Bahnhof är en leverantör som antyder att de är intresserade att leverera en sådan tjänst.

http://svt.se/2.22620/1.2749633/bahnhof_vi_anonymiserar_alla?lid=puff_2749633&lpos=rubrik

Enligt fascisterna i svenska regeringen så  syftar datalagringen till att Internet- och teleoperatörer i alla EU-länder ska ha samma skyldigheter att lagra trafikuppgifter och att uppgifterna  vid behov ska kunna användas för att avslöja, utreda och åtala för allvarliga brott.


Detta är mest lögn och propaganda eftersom statistiken från Tyskland, där lagen avskaffades, tydligt visar att lagen inte ökat uppklaringsprocenten för brott.

Däremot ändrade 52% av tyskarna sina internetvanor och bidrog till en aldrig tidigare skådad självcensur av yttrandefriheten. (Undantaget när Hitler var vid makten då en liknande självcensur förekom i Tyskland.)


  • Lagringsskyldigheten delas upp i kategorierna telefoni, meddelandehantering, Internetåtkomst och anslutningsform.




  • Den närmare tekniska beskrivningen av vilka uppgifter som ska lagras regleras genom förordningar.


  • Uppgifterna ska lagras i sex månader.


  • Lagringsskyldigheten gäller också då en person ringer upp någon som inte svarar.

  • Dessutom ska uppgifter lagras inte bara om var personerna befann sig när samtalet eller kommunikationen påbörjades, utan också var de befann sig när den avslutades.


  • Leverantörerna ska stå för kostnaderna i samband med lagringen.

  • De kostnader som uppstår om leverantören behöver lämna ut uppgifter till myndigheter ska leverantören få ersättning för.


  • Särskilda bestämmelser ska skydda de uppgifter som lagras.


Lagändringarna börjar att gälla den 1 maj 2012. Så fixa er nya kommunikation innan dess. Fascist-riksdagen beslutade också om ett tillägg som innebär att de mer detaljerade föreskrifterna som regeringen utfärdar om datalagring i förordningar ska godkännas av riksdagen.

Skälet är att föreskrifterna kan få betydelse i slutändan för hur stort intrång som kommer att ske i enskilda personers integritet.

Riksdagens beslut togs efter att regeringens förslag vilat ett år i riksdagen. Det behandlades för första gången i mars 2011 (se betänkande 2010/11:JuU14).


Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag.
Utskottets förslag till beslut: Riksdagen antar det av utskottet framlagda förslaget till a) lag om ändring i rättegångsbalken, b) lag om ändring i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation. Riksdagen avslår i utskottet framställt yrkande om tillkännagivande till regeringen. Avslag på motionen.
*


KRIMINELL SVENSK RIKSDAG

& REGERING BRYTER MOT

BÅDE GRUNDLAGEN

OCH FN:s STADGAR





FN:s deklaration om de

mänskliga rättigheterna



FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna antogs 1948 av FN:s generalförsamling i Palais de Chaillot, Paris. Texten till deklarationen om de mänskliga rättigheterna skrevs av FN:s kommission för de mänskliga rättigheterna, med Eleanor Roosevelt som ordförande.
*
FN:s Artikel 12


  • Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.




Både Datalagringsdirektivet

och FRA-lagen är brott mot:


- SVENSKA GRUNDLAGEN:



Regeringsformen 2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter

1 § Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad

1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,

2. informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt taga del av andras yttranden,

2 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot tvång att giva till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende.

3 § Anteckning om medborgare i allmänt register får ej utan hans samtycke grundas enbart på hans politiska åskådning.



- Varje medborgare skall i den utsträckning som närmare angives i lag skyddas mot att hans personliga integritet kränkes genom att uppgifter om honom registreras med hjälp av automatisk databehandling.
Lag (1988:1439).




6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och 5 §§.




- Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande.
Lag (1976:871).







Journalister kan tvingas

kringgå ny datalag


Publicerad DN 2012-03-22 08:57
Journalister måste lära sig att kringgå datalagringsdirektivet. Det menar Svenska journalistförbundet, starkt kritiskt till den nya lagen som sätter käppar i hjulet för flera yrkeskategorier.

Nya EU-lagen om övervakning


I går klubbades datalagringsdirektivet igenom i riksdagen. Den nya lagen väntas snabbinföras den 1 maj.

Förutom att den nya lagen, enligt kritikerna, kan användas för att kränka de mänskliga rättigheterna och skapa ett övervakningssamhälle, är den samtidigt en käpp i hjulet för flera yrkeskategorier. Journalisterna är en grupp som drabbas.

Fackorganisationen Svenska journalistförbundet (SJF) har från början varit starkt kritiskt till datalagringsdirektivet. Enligt svensk grundlag ska vem som helst kunna kontakta en journalist anonymt.

– Direktivet kommer att innebära att tipsare inte vågar ringa till medierna med risk för att deras identitet röjs, säger Stephen Lindholm i SJF:s styrelse.
Det är den så kallade meddelarfrihetenoch journalisternas källskydd som kan försvagas med det nya EU-direktivet.

Källor och tipsare är livsviktiga för att journalister ska kunna arbeta. Även andra yrkesgrupper kan få problem med att utföra sina arbetsuppgifter, som till exempel jurister, psykologer, präster och andra yrken med lagstadgad tystnadsplikt.

SJF uppmanar sina medlemmar att lära sig gå runt den nya lagen. Journalister måste lära sig en rad nya metoder för att skydda sina källor. Det kan vara att kryptera sin e-post, surfa anonymt och att ringa i mobiltelefonen utan att lämna några spår.
Även Tidningsutgivarna (TU) tycker att varje åtgärd som kan säkerställa källskyddet är utmärkt.

– Direktivet står i konflikt med källskyddet. Eftersom det går att ta reda på var och när och till vem någon har ringt kan man också dra slutsatser om vem som har varit meddelare, säger Per Hultengård, jurist på TU.

I förlängningen, menar Hultengård, påverkas allmänhetens övergripande tilltro till medier om de inte kan garantera anonymitet. Ute på tidnings-, tv- och webbredaktioner är det viktigt att de anställda kan arbeta som i dag, utan oro för att deras källor röjs. Kan journalisten ringa eller sms:a från sin jobbtelefon? Kan hon ha mejlkontakt med sin källa?

– Vi måste fundera över hur vi som tidning ska förhålla oss till datalagringsdirektivet, hur vi kan stärka skyddet för våra källor när sådana här kontaktuppgifter kommer att lagras, säger Åsa Tillberg, DN:s redaktionschef.

Fredrik Söderling
fredrik.soderling@dn.se


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Editors notes
UnderMattans redaktör  löser världens problem!


:) -Vilken tur att vi på bloggen också är just Journalister så att även vi  kan "tvingas undgå"  fascisternas senaste pisslag...
 

- Men varför tror journalister egentligen att deras arbete är viktigare än vanliga människors dagliga integritet?

Hade landet haft gott om riktiga journalister så hade de fört ett oerhört liv innan fascisterna i riksdagen klubbade igenom lagen istället för att som nu komma och gnälla lite smått efteråt... "so sad..."

Dessvärre är de flesta svenska mediemedarbetarna små lydiga horor och rövslickare till sina Bonnierhallickar. 

Tänk om alla bara sagt rent ut i förväg att;  "-Den här fascistiska pisslagen tänker vi inte följa?" ...Problemet löst!

Istället går de som vanligt omkring och knyter sin små nävar i byxfickorna...  So sad...
- Update, - det är dags att ta fram nävarna nu annars kommer fascisterna att limma fast dom i fickan på er.


- Hursomhelst så är vi ju här ändå journalister, så vi kommer att kringgå den här pisslagen på alla tänkbara sätt.  Sen överlåter vi till  lagens förespråkare att övervaka varan istället dygnet om tills de kräks... :)





- Först hämtade de kommunisterna, ...och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist...

- Sedan hämtade de de fackanslutna, ...och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten...

- Sedan hämtade de judarna, ...och jag protesterade inte, för jag var inte jude...

- Sedan hämtade de mig, ...och då fanns ingen kvar som protesterade.
*





Datalagring: Oförsvarligt

intrång i privat sfär


DN Publicerad 2012-03-22 00:05

Vi har nått vägs ände med datalagringsdirektivet. Som medlem av EU kunde Sverige inte längre förhala frågan. Riksdagens beslut i går att anta regeringsförslaget om datalagring var i praktiken det enda möjliga.

Nya EU-lagen om övervakning


Med det sagt finns ändå starka skäl att förbli kritisk till att EU har slagit in på denna väg.


Förespråkarna har haft två huvudargument. Det första är att polisen behöver tillgång till uppgifter om medborgarnas kommunikation för att klara upp allvarliga brott. Det andra är att datalagring i praktiken är något harmlöst. Så länge vi haft telefoni har ju telebolag lagrat uppgifter om vem som ringt vem och när det skett.

Båda dessa argument är till sin karaktär pragmatiska. Det behöver i sig inte vara något fel. Politik handlar i hög grad om att utgå från de omständigheter som råder och att försöka uppnå ett så gott resultat som möjligt.

Men politik handlar också om att dra upp och sedan respektera principiella gränser. 



- En stat ska inte ha rätt att göra vad som helst mot enskilda medborgare.


- Även om tortyr ibland kan ge information som bidrar till att brott klaras upp eller förhindras så har anständiga stater dragit en absolut gräns:





Sådant ägnar vi oss inte åt, hur värdefull information vi än skulle kunna få fram är det en oacceptabel metod.

Datalagring kan naturligtvis inte jämställas med tortyr. Poängen är inte att vårt land har förvandlats till en polisstat utan att vi måste se att det här finns en principiellt viktig gräns som överskrids.

Den tekniska utvecklingen går mot att det blir billigare och mer rationellt för både kund och företag att människor kopplar upp sig utan att lämna individuella spår av var de är och med vem de kommunicerar.

Är det då försvarbart att staten säger: ”Stopp, nu lagstiftar vi om att telekomföretag måste hålla koll på medborgarna, registrera hur de rör sig i samhället och med vilka de har kontakt!” – inte för att försvara den enskildes rättigheter mot företagen utan för att polisen ska kunna använda dessa uppgifter mot den enskilde?

Svaret borde vara nej. Men sådan är datalagringsdirektivets logik.

Johannes Åman

johannes.aman@dn.se







I och med teledatalagringen ger vi staten ett verktyg som gör att man i efterhand kommer kunna spåra precis vem som gjort vad med vem, var och när.

Det betyder till exempel att staten förbehåller sig rätten att kunna ta reda på hur politiska organisationer byggs upp, vilka läkare du kontaktar och hur ofta, hur många och täta kontakter du har med dina vänner och bekanta.

Den goda staten säger att dessa uppgifter inte ska missbrukas, men hur vet vi att staten alltid är god? Hur kan vi idag förutspå hur de framtida begränsningarna för användandet av datalagringens information kommer se ut?

Vilka andra konsekvenser har lagen?

Utöver frågan om vår rätt till privatliv finns det andra negativa aspekter med denna massiva datalagring.Det leder det till självcensur; människor kommer undvika att kommunicera om känsliga saker.

Att bromsa kommunikationen i ett modernt samhälle, att rädsla och tveksamhet sprider påverkar allt annat – lycka, välfärd, omsorg, skola … allt. Och självcensuren är verklighet.




Tyskland som exempel


Efter införandet av datalagringsdirektivet i Tyskland gjordes en undersökning där 11% av de tillfrågade uppgav att de undvikit att använda epost, telefon eller mobiltelefon.



- Hela 52% uppgav också att de antagligen inte skulle använda telekommunikation för känsliga ärenden.



Datalagring är inte effektivt mot den brottslighet man vill komma åt. En annan undersökning från Tyskland som gjordes innan datalagringen avskaffades där visade att lagringen endast gjort skillnad i 0,002% av brottsutredningarna. Ja, du läste rätt: noll komma noll noll två procent.



- Den Tyska författningsdomstolen anser datalagringen OLAGLIG!

 

Den tyska versionen av EU:s direktiv om datalagring är olaglig. Det har Tysklands författningsdomstol kommit fram till. EU-kommissionen analyserar nu vilka konsekvenser domen får. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.