Sidor

torsdag 1 mars 2012

SOS-ALARMS DÅLIGA DAGAR del 2

SVENSKA SOS-ALARMS DÅLIGA DAGAR del 2



SOS och ambulanspersonalen gör säkert för det mesta ett bra jobb. Men ibland verkar det som om dessa förmodade vardagshjältar inte riktigt lever upp till förväntningarna. Då sopas det genast under mattan av de ansvariga. Här återges några av deras verkligt dåliga dagar…


Källor: diverse dagspress


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, SOS Alarm pressas till högre vinst


22 maj 2011, Nyheter P4 Skaraborg


Ägarna till SOS Alarm vill öka vinstkraven på bolaget som fått kritik för sin bemanning och för personalens kompetens de senaste åren.


SOS Alarms styrelse införde i höstas krav på en årlig vinstmarginal på minst tolv procent. Förra året låg den på 0,5 procent.

Enligt styrelseordföranden Johnny Magnusson (M) ska därför personalstyrkan minskas. Med ny teknik kan fler nödsamtal styras över till andra larmcentraler i landet, än varifrån larmen kommer. Det skriver Dagens Nyheter.

Ingen medicinsk utbildning
DN:s granskning av SOS Alarm visar att landstingens kritik de senaste åren växt mot bemanningen och kompetensen bland personalen. Socialstyrelsen granskar nu tre fall i Skaraborg där SOS Alarm har anmälts för felaktiga bedömningar när patienter har varit i akut behov av ambulans.


Krav har rests på att operatörerna ska vara sjuksköterskor då en stor del av nödsamtalen är av medicinsk natur.

Förra året gällde 18,5 procent av nödsamtalen ambulansärenden. 975 000 ambulansuppdrag utfördes över hela landet.



Samtalen besvaras av larmoperatörer som inte
behöver ha medicinsk grundutbildning.
 

De får i stället en introduktion i samband med att de anställs. Sjuksköterskor kopplas endast in vid behov.


SOS Alarm ägs till lika delar av staten och av organisationen Sveriges kommuner och landsting.



Länkar på SR:

Myndighet granskar SOS alarms rutiner (24 apr)

SOS Alarm: Vi borde ha skickat en ambulans (21 apr)

Perh var nära att dö (19 maj)

Flera anmälningar om sena och uteblivna ambulanser (18 maj)

Nyheterna Skaraborg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


2011, Ambulanspersonal hade rast
200 meter från skadad kvinna


Köping.Publicerad 7 juli 2011

2011. En kvinna låg skadad och blödande 200 meter från ambulanscentralen i Köping i nästan en halv timme eftersom ambulanspersonalen hade rast.

En äldre kvinna föll och slog sig på Köpings IP mitt på dagen. Trots det korta avståndet kom ingen ambulans förrän efter 22 minuter.

Händelsen inträffade förra fredagen och i torsdagens Bärgslagsbladet/Arboga Tidning berättar ett ögonvittne om sin frustration när ingen hjälp kom.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Ambulansförare åkte inte på larm – varnas

En ambulansförare varnas sedan han haft en minderårig passagerare med i bilen och dessutom vägrat åka på ett larm.

Mannen får en skriftlig varning för förseelsen. Ambulanssjukvården har en skriftlig rutin där det står att ambulanspersonal måste utföra de uppdrag som larmats ut av SOS alarm. Larmen får olika prioritet, högsta prioritet. prio1, får de allvarligaste fallen.


Mannen ska ha nekat till att utföra ett uppdrag med högsta prioritet och dessutom haft en minderårig passagerare med sig i bilen, vilket inte är tillåtet.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Man dog när fel ambulans skickades

Ambulansen hann inte fram i tid medan det fanns andra tillgängliga som skulle varit snabbare. En ung man avled och händelsen har anmälts till Socialstyrelsen.

En 25-årig man i Lund fick svårt att andas en dag i mitten av maj. Trots att någon larmade 112 avled han innan ambulansen var framme. Enligt Dagens Nyheter har det senare visat sig att två andra ambulanser fanns i närheten och de kunde ha nått fram några minuter tidigare.

De skickades inte till platsen på grund av att de av oklar anledning felaktigt rapporterats som ej klara för uppdrag. Händelsen har lex Maria-anmälts och det ska nu utredas vad som gjorde att fördröjningen uppstod och varför det tagit så lång tid innan anmälan gjordes.

– Vi räknar med att vara klara med vår interna utredning om en vecka, säger Roger Rüden, chefläkare på Region Skånes prehospitala centrum, till DN.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Ambulanspersonal: Beställ taxi till fanskapet

En äldre man med rullator blev i lördags natt avsläppt av ambulanspersonal på Shellmacken i Lyckeby. Mannen var i dåligt skick, och mackens personal tvingades ta hand om honom.

– ”Beställ en taxi till fanskapet”, sade den ena ambulansmannen innan de for iväg, berättar Martin Henriksson, som jobbade på macken den aktuella natten.


Det var efter klockan 24.00 som händelsen inträffade. Vid tillfället befann sig ganska många kunder inne på macken. De chockades av att mannen, efter att han lämnades, ramlade baklänges och slog i bakhuvudet med en rejäl smäll.

– Han var nära att svimma av flera gånger. Jag beställde en taxi åt honom som jag blivit ombedd av ambulanspersonalen att göra. Under tiden kom polisen in av en tillfällighet. Mannen låg då raklång på golvet. Polisen pratade med mannen ända tills en annan ambulans påkallades, säger Martin Henriksson.

Upplevde du incidenten som obehaglig?
– Visst, när det händer en sådan här sak blir man osäker. Jag är inte utbildad på sådant här. Som tur är var jag inte ensam. Vi är alltid två som jobbar på nätterna.

Tyckte du att det hela var konstigt?
– Jag reagerade när den ena ambulansmannen kom in och sade ”Det kommer en här som vi släpper av för vi har fått ett annat jobb”, fortsätter Martin Henriksson.

Var mannen alkohol - påverkad eller fanns det någon sjukdomsbild med i sammanhanget?
– Han hade tydligen varit på en kräftskiva och druckit lite. Men han var absolut inte stupfull, och stod upp själv och berättade om detta, säger Martin Henriksson som sedan jobbade vidare på sitt pass fram till morgonen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Ambulans följde inte blodspåren

Hultsfred 2011-07-21 | Uppdaterad 2011-07-21

Larmet kom till SOS fyra minuter över tolv på natten och ambulans kallas till platsen men de tog inte med sig patienten. Mannen som larmat lider av blödarsjuka och hade vid tillfället blivit knivskuren.

En man boendes i Storebro har anmält ambulansen i Vimmerby till Socialstyrelsen efter att hans son inte fick åka med ambulansen. Nämnas bör att sonen lider av blödarsjuka vilket innebär en medfödd brist på eller total avsaknad av en koagulationsfaktor, ett protein som får blodet att levra sig. Vilket leder till långvariga blödningar.

Händelsen ägde rum i början av mars i år. Pappan skriver i sitt brev att hans son var med i ett bråk, där han av någon anledning blev knivskuren. Sonen ska ha tagit sig hem till pappans lägenhet efter det att han blivit knivskuren och där larmat 112. Ambulansen ska ha kommit till den aktuella adressen men inte funnit sonen utan återvänt till stationen.


Efter en halvtimme kom pappan hem. Redan i trappuppgången förstod pappan att något var fel. Det fanns tydliga och rikliga blodspår i trappan. Han följde spåren och fann att de slutade vid hans lägenhetsdörr. Väl inne i lägenheten fann han sin son liggandes på toaletten. Sonen var nästan medvetslös på grund av den stora mängd blod han tappat.

Pappan larmar 112 igen och förklarar hur läget ligger till. Han uppger att sonen lider av blödarsjuka och att sonen befinner sig i ett akut livshotande tillstånd. Ambulansen kommer till den aktuella adressen och denna gång tar de med sig sonen som transporteras i ilfart till Västerviks sjukhus.


Pappan föranleder i sitt brev att ambulanspersonalen inte kunnat undgå blodspåren, om de varit inne i trappuppgången.


Han ifrågasätter om personalen överhuvudtaget varit utanför bilen vid det aktuella tillfället. Han uppger att han finner det vara orimligt att alla patienter som larmar 112 ska för egen maskin ta sig ut till den väntande ambulansen.

I sin anmälan vill pappan att Socialstyrelsen ska utreda om ambulanspersonalen brustit i en tjänstemans ansvar eller om ett tjänstefel har begåtts.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Ambulans dröjde fyra timmar

I nära fyra timmar låg Johanna Fors skrikande med ryggsmärtor innan ambulansen kom. Rådet från sjukvårdens nya larmcentral Medhelp: ligg still.

Sedan Medhelp tog över ambulansdirigeringen i Uppsala län har flera fall om långa väntetider rapporterats. En drabbad är Johanna Fors, 27 år. Hon hade varit sjukskriven i en vecka med ryggproblem och misstänkt diskbråck när hon förrförra söndagen skulle gå ett varv runt huset. Hon hade fått rådet att röra på sig, för att komma igång.

– Jag sa på skämt till min sambo att om jag inte är tillbaka om en kvart får du leta efter mig.
Nu blev skämtet allvar, för på väg in ramlade Johanna Fors i trappan. Hon minns inte hur hon lyckades, men hon tog sig till slut upp för en trappa.

– Det gjorde så fruktansvärt ont och jag försökte ringa min sambo för att få hjälp. Han tyckte att jag dröjde, så han gick ut för att leta och hittade mig i trappan.



Han hjälpte Johanna in i lägenheten och upp på soffan. Sambon ringde efter Johannas tvillingsyster, som bor nära och är undersköterska, och även till sjukvårdsupplysningen som rådde dem att uppsöka akuten, då det rörde sig om ryggproblem. Men sambon och systern gav upp tanken att själva köra Johanna till akuten.

– Det gick inte. Jag kunde inte komma ur soffan, jag bara låg där och kved. Smärtan spred sig även ned i benen. Det sitter långt inne innan man ringer 112, men nu gjorde vi det, berättar Johanna.

Hennes syster Kicki Fors fick veta att ambulansen strax skulle komma, att hon skulle gå ned och möta upp den och att Johanna skulle ligga helt stilla. Kicki stod utanför huset och väntade. Och väntade. Efter en och en halvtimmes väntan hade ambulansen ännu inte kommit.

– Jag ringde igen och frågade var de var. De sa att de var på väg, att det var många andra körningar och hon som svarade, jag tror det var samma som jag pratade med första gången, undrade om vi kunde köra in till akuten själva. Men det var uteslutet. Vi fick ju först rådet att Johanna skulle ligga helt stilla. Sedan började hon få konstiga krypningar och kramper i benen och de måste ha hört hennes skrik i bakgrunden.



Trots att de hade blivit lovade att ambulansen var på väg dröjde det ytterligare timmar, totalt nästan fyra, innan ambulansen kom. Då hade Kicki Fors ringt en tredje gång.



– Vi fick inget bra svar varför det dröjde och när ambulanskillarna väl kom sa de att de nyss hade fått larmet och åkt direkt. Jag tyckte synd om killarna för det var helt klart inte deras fel.

Nu har Johanna Fors anmält händelsen till Patientnämnden. Det rådet fick hon på Akademiska sjukhuset där de undrade hur hon hade fått ligga så länge utan vård. Efter ett dygn där är hon fortsatt sjukskriven med vad sjukvården tror är ett diskbråck.



– Jag är livrädd för att det ska dröja lika länge om jag, eller någon av mina nära, behöver hjälp i framtiden. Tänk om det hade varit en hjärtinfarkt, hur hade det gått då?



Nä, det känns jätteolustigt. Jag trodde jag skulle dö när det gjorde så ont, jag fick ju rådet att ligga helt stilla – och hann tänka mycket under fyra timmar, säger Johanna Fors.

Geir-Erik Hyvärinen, projektledare för sjukvårdens larmcentral på Medhelp, vill inte uttala sig förrän han har sett en avvikelserapport om fallet. Den kommer han att få nu när Johanna Fors har anmält händelsen.
– Rent principiellt uttalar vi oss inte heller i enskilda patientärenden, säger han.

Hur ska ni skapa fortsatt förtroende när folk inte litar på att ringa 112?
– Det är omöjligt för mig att svara på när jag inte har all fakta just nu. Jag är glad att hon kom till vård, säger Geir-Erik Hyvärinen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Han fick vänta drygt 50 minuter på att ambulansen

När Peter Jansson var med om en bilolycka i slutet av oktober fick han vänta i drygt 50 minuter på att ambulansen skulle köra tre mil.

Sonen Jonas ringde larmcentralen flera gånger medan pappa Peter blödde rejält. Peter Jansson drabbades av en blödning på hjärnan och fick yrsel och huvudvärk.

Orsaken till den sena utryckningen är hemlig efter utredning av Medhelp. Medhelps Geir-Erik Hyvärinen sa efteråt att de ”har vidtagit åtgärder både tekniskt och operativt, och säkerställt att det inte händer igen”.

Första november tog Medhelp över ambulansdirigeringen i Uppsala län.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Allt längre väntan på ambulans

Patienter som får vänta mer än 20 minuter på en ambulans i de mest akuta situationerna ökar, visar statistik från NU-sjukvården.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, SOS-larm fungerade inte

Publicerad 15 juli 2011

Kommunikationsutrustningen som används för att kalla ut ambulans fungerade inte i ett skarpt nödläge. Det har nu anmälts av två poliser efter att de ringt SOS Alarm och fått vänta i närmre en timme på hjälp.

Händelsen utspelade sig kring midnatt den 30 juni när en patrull beordrades till ett boende i Härnösand. En person på boendet hade skadat sig själv och var i akut behov av vård efter att ha slagit sönder tre fönsterrutor. Men någon ambulans kom inte, inte ens efter att polisen ringt och upprepat larmet.

Lösningen blev att en person från räddningstjänsten fick gå in till ambulanspersonalen och väcka dem. När ambulansen anlände till platsen hade nästan en timme passerat sedan larmet.

Orsaken till felet tros vara att kommunikationsutrustningen mellan SOS Alarm och ambulansen brustit.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, ”SOS Alarm brister i kompetens”

Publicerad 2011-05-22 06:16

Kritiken mot SOS Alarm växer i styrka. Många landsting anser att kompetensen hos 112-personalen är för dålig och att bemanningen brister. DN:s granskning visar att det ibland endast tjänstgör tre sjuksköterskor under dagtid i Stockholm – med ansvar för över två miljoner invånare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, 65-åring dog efter SOS-miss

Publicerad 21 maj 2011 6.30

Kvinnan var nyopererad i halsen och kunde inte andas. Trots det gav SOS henne prioritet två när hon ringde 112, vilket innebär att ambulansen inte fick använda blåljus och sirener.


Efter att ha transporterats runt mellan sjukhuset i Hässleholm och CSK i Kristianstad dödförklarades kvinnan några dagar senare.


KRISTIANSTAD. Kvinnan var 65 år gammal och opererades i september för struma. Operationen gick bra och redan dagen efter fick hon åka hem. Samma kväll började hon känna sig sämre och halsen svullnade.

Kvinnan började få svårt att andas och ringde 112.

Där ansåg man dock inte att besvären var livshotande. Därför fick larmet prio två. Enligt SOS hemsida innebär det att ambulansen måste följa gällande hastighetsbegränsningar och inte får använda blåljus och siren.

Kritiskt tillstånd



När ambulanspersonalen kom till platsen kunde de omedelbart konstatera att tillståndet för patientet var kritiskt. Halsen var kraftigt svullen och kvinnan fick inte luft. Ambulanspersonalen bedömde att hon hade ett högt luftvägshinder och ambulansen körde henne akut till närsjukhuset i Hässleholm.

I ambulansen fick kvinnan andningsstopp och när hon kom fram till sjukhuset i Hässleholm slutade också hjärtat att slå.

Vidare till CSK

Personalen på akuten lyckades få igång hjärtat och intuberade henne för att hon skulle få luft. Operationssåret klipptes inte upp utan istället fördes hon vidare till CSK. Där klipptes såret omedelbart upp och en stor mängd blod tömdes ut.


Kvinnan fick intensivvård, men efter några dagar konstaterades att kvinnan fått en total hjärninfarkt och hon dödförklarades. Nu har händelsen anmälts till Socialstyrelsen.


Erfarna läkare

I anmälan står det att ”genom felaktig prioritering av händelsens allvarlighetsgrad, bristande kommunikation med opererande kliniks läkare samt bristande kunskap om hur ett post-operativt högt andningshinder ska handläggas, fick komplikationen ett dödligt förlopp”.

Läkarna som varit inblandade beskrivs som mycket erfarna och nu kommer Socialstyrelsen att granska om någon i vårdkedjan ska kritiseras.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Treårings död fick sjuksköterska

att anmäla ambulanssjukvården

I förra veckan avled en treåring efter att ha fastnat med sin hjälm i ett träd på ett dagis i Sandviken. Händelsen har anmälts till Socialstyrelsen av en sjuksköterska som hävdar att barnet kanske kunde ha räddats om ambulansen hade haft rätt utrustning och kompetens.

Treåringen, som hade fastnat med sin hjälm togs snabbt ner av personalen på dagiset, men var då medvetslös. Barnet dog senare. En sjuksköterska anmäler nu ambulanssjukvården i Gävleborg till Socialstyrelsen.


Två ambulanser skickades till platsen, men enligt anmälaren kunde personalen inte skapa fri luftväg på barnet eftersom ambulanserna saknar den utrustning som behövs, endotrakealtuber för barn.


Dessutom saknas rätt mask-storlekar för att kunna ventilera barn i ambulanserna, skriver den anonyma sjuksköterskan i sin anmälan till Socialstyrelsen.

"Låg kompetens"

Sjuksköterskan skriver också att kompetensen hos länets ambulanssjuksköterskor är för låg. De flesta saknar vidareutbildning och flera har ingen klinisk erfarenhet från sjukhus utan har rekryterats direkt från högskolan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Personal tog lunch – patient dog

15 mars 2011

Ambulanspersonalen tyckte inte det var "så bråttom" utan tog lunch. Transporten försenades och patienten dog. Det här inträffade för en tid sedan inom NU-sjukvården och ambulanspersonalen får nu allvarlig kritik av Socialstyrelsen.

Larmet till ambulansen gällde en 86-årig man som fått andningssvårigheter. Det var först ett så kallat prio 2-larm, alltså näst högsta klassen. Personalen i ambulansen kvitterade larmet, men istället för att åka till patienten, åkte de via stationen för att äta.



Under tiden omprioriterades larmet till prio 1, högsta klassen. Transporten blev fördröjd minst 25 minuter och patienten, som hade nedsatt allmäntillstånd, avled några timmar efter att han kommit till sjukhuset.


Socialstyrelsen konstaterar att personalen inte följt gällande rutiner. Ingen av de två sjuksköterskorna i ambulansen kan frita sig från ansvar.

Hans Svensson är ambulans- och akutchef vid NU-sjukvården.

– Vi har gjort en omfattande internutredning av det hela och haft genomgångar med all personal om vad som gäller när man kvitterar ett uppdrag. Vi ser givetvis också allvarligt på det hela, säger han.
Enligt internutredningen drog en av de två sjuksköterskorna slutsatsen att det inte var ”så bråttom” eftersom det var ett prio 2-larm och att de två inte hade haft möjligheter till rast på morgonen.

Den andra sjuksköterskan ansåg att det var kollegan som tryckte på för att åka via stationen. Det framkom också att en av sköterskorna dagligen fått använda smärtstillande medel på grund av ryggbesvär.

Socialstyrelsen ska utreda hur det påverkar yrkesutövningen och även göra en särskild granskning av den legitimerade vårdpersonalen inom NU-sjukvården.

Socialstyrelsen konstaterar att man inte kan säga om ett snabbare omhändertagandehade förändrat utgången. Internutredningen är enligt socialstyrelsen mycket kortfattad och handlar till ingen del om brist på resurser och hård arbetsbelastning. Styrelsen efterlyser nu en fortsatt intern­utredning.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Nekades ambulans och dog

TROLLHÄTTAN. Ambulanspersonal bedömde att en berusad man inte behövde ambulans.

2011-03-05 16:48:00 Läst 170 ggr. Källa: Dagens Medicin

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Ambulans hamnade fel fem gånger

Växjö 2011-01-28 | Uppdaterad 2011-01-28

Vid fem tillfällen under vintern har SOS Alarm dirigerat landstinget Kronobergs ambulanser fel. Fel som ambulansens verksamhetschef Jonas Löf kopplar till en omorganisation inom SOS Alarm, från oktober kan larmsamtalen besvaras likaväl i Göteborg eller Malmö som Växjö.

  • 18 december: Ambulansen körde till fel adress i Växjö och gick in till husägarna. De var inte roade.

  • 21 december: Ambulans och räddningstjänst larmas till Billavägen i Åryd istället för Billavägen i Värends Nöbbele.

  • 27 december: Ambulans skickas till Timmervägen i Alvesta. Senare utredning visar att ambulans skulle skickats till Timmervägen i Strängnäs.

  • 21 januari: Ambulans ska skickas till Norrelid, men adressen som anges är Östra Esplanaden. Felet rättas till av ambulans­personal.
    Ytterligare en avvikelse väntar på att skriftligt rapporteras.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Ambulansförare åtalas för morfinstölder

Ambulansföraren stal morfinampuller från sin arbetsplats. Nu åtalas han för stöld och narkotikabrott. – Det är en tragisk händelse, säger mannens advokat. Han har hamnat i missbruk efter att ha fått preparat utskrivna.

Det uppdagades att narkotiska preparat stulits från förråd både på Näl och Uddevalla sjukhus och ambulansföraren kunde snart knytas till stölderna. Nu åtalas han för stölder under ett nästan ett års tid, från november 2009 till september 2010.

– Det är oklart vilka mängder det handlar om, säger advokat Joel Johnard. Det är svårt att komma ihåg hur mycket.


Han säger att hans klient själv hamnat i ett narkotikamissbruk efter att han fått narkotiska läkemedel utskrivna i samband med sjukdom. Ambulansföraren har erkänt de brott han nu står åtalad för.

Joel Johnard säger att det, trots ett stort antal ampuller, handlar om små mängder narkotika. Mannen åtalas för att ha stulit 530 morfinampuller.

– Det är mycket små mängder narkotika i ampullerna, så det handlar om låga kostnader och är inget grovt narkotikabrott, menar advokat Johnard.

Och åklagaren åtalar mannen för stöld och narkotikabrott av normalgraden. Den totala mängde av narkotika som stulits är 5,33 gram enligt åtalet.

– Min klient är en ansvarstagande människa. Han har tagit tag i sitt missbruk och det kanske var bra att det hela uppdagades, säger Joel Johnard. Det blev ett uppvaknande för honom att bli avslöjad och blev säkert en sorts lättnad också.

Det är ännu inte klart om ambulansföraren även kommer att bli uppsagd från sin tjänst, enligt advokaten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, SOS Alarm under utredning
BOHUSLÄN. SOS Alarm anmäls efter att ha vägrat att skicka en ambulans till en nyopererad och svårt blödande man.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Ambulanssamarbete granskas

Nu har Socialstyrelsen börjat granska händelsen i Kramfors då en man på ett av kommunens äldreboenden avled när ambulanspersonalen som skulle behandla honom tvingades avbryta pga ett annat larm.

Det var i oktober som en man på ett av Kramfors kommuns äldreboenden fick andningsproblem.

Behandlingen avbröts p  g a annat larm
Joursjusköterka larmades in och eftersom det hände vid sjutiden på kvällen så var det ambulanspersonalen som hade tagit över arbetsuppgifterna enligt det avtal som finns mellan Kramfors kommun och ambulansen. Ambulansen med sköterskan kom men behandlingen fick avbrytas eftersom det samtidigt kom ett akut sk prio ett larm.

Hann avlida innan nästa sköterska anlände
En ny ambulans med joursköterska larmades in men när den anlände så var mannen redan död. Händelsen anmäldes till Socialstyrelsen enligt Lex Maria av kommunens MAS (Medicinskt ansvarig sjuksköterska).

Grankar hela systemet
Nu ska socialstyrelsen granska, i första hand, det enskilda dödsfallet  men också hela samarbetsavtalet mellan kommunen och ambulansen.

Handläggare hos Socialstyrelsen i Umeå är Carina Ragnarsson och hon säger att hon har börjat granskningen med att begära in kompletterande handlingar från både landstinget och kommunen.

Backup-system måste fungera
Hon vill veta mer om samarbetet och dessutom få yttranden från de inblandade i händelsen. – Det måste finnas back-up-system om det finns tider när ambulanspersonalen inte kan fungera som joursköterska och det är en sak som jag har funderingar kring, säger Carina Ragnarsson.

Det finns en riskanalys i avtalet mellan kommunen och ambulansen. – Sedan får granskningen visa hur man har hanterat de risker som har uppstått, även tidigare.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011, Har du också väntat länge på ambulans?

Händelsen med mannen som fick vänta i en timme på ambulans har upprört många. Den 80-årige mannen blev liggande en timme i snön sedan han fallit. Detta inträffade i Skellefteå på söndagsförmiddagen.

Förklaringen till den långa väntan är att alla andra ambulanser var ute på andra uppdrag, enligt produktionschefen på SOS Alarm.

Norran undrar nu om fler har varit med om väntan på ambulans som uppfattas som orimligt lång.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2010, Nekades ambulans - resan till akutenen mardröm för Marianne 70år, med värk från brutet ben

Taxitransporten från Öland till akuten i Kalmar blev en mardröm för 70-åriga Marianne Svensson från Boda Glasbruk. Med brutet ben fick hon ligga på en hoppande bår i en taxi.

- Jag hade så fruktansvärt ont, men SOS ville inte skicka en ambulans.


I onsdags kom Marianne Svensson hem från sjukhuset i Kalmar, men hon är fortfarande ledsen och uppjagad över det som hänt. - Det var så traumatiskt alltihop, det kommer dröja länge innan jag psykiskt kommer att hämta mig från detta, säger en mycket ledsen och nedstämd Marianne.

Marianne Svensson och hennes make Tommy Carlsson var i sommarstugan på Öland i helgen.

Taxi utan bår


Sent i söndags natt ramlade Marianne när hon var på väg från toaletten och in till sovrummet. - Jag föll så illa så att jag bröt benet ovanför ankeln och det gjorde fruktansvärt ont och jag kunde inte röra mig.

Mariannes make ringde 112 och bad dom att skicka en ambulans.


- Men dom ville inte det, utan uppmanade min man att istället ringa taxi och begära sjuktransport till akuten i Kalmar, berättar Marianne Svensson.


När taxin kom hade taxichauffören ingen bår att rulla in. Chauffören och Tommy Carlsson satte Marianne på en köksstol och bar henne sedan ut i taxin i stolen.

Frös, frös och frös



- Sedan försökte dom baxa in mig i taxin och jag hade fruktansvärda smärtor, jag var chockad och frös och frös och frös, säger Marianne som börjar gråta när hon berättar.

Färden in till akuten blev en mardröm. Marianne fick ligga fastspänd på en bår som hoppade till vid varje gupp och resan över Ölandsbron med alla broskarvar blev oerhört smärtsam. Väl framme vid akuten rullade personalen ut en bår och Marianne rullades in.

Besviken på vården


- Jag vet inte hur länge jag fick ligga och vänta. Det tog en evighet innan jag fick smärtstillande och innan dom la mitt ben i en gipsskena i väntan på röntgen och gipsning.

Dagarna på ortopeden beskriver hon som ytterligare en mardröm.


- Det var en katastrof. Jag är en tålmodig människa och brukar inte be om hjälp i första taget. Nu var jag tvungen för att få hjälp att gå på toaletten och hjälp med att tvätta mig. Men jag kunde ringa på klockan mellan femton och tjugo gånger innan någon kom. Det var tur att jag hade min man hos mig, han fick hjälpa mig med allt.

Sopsäck över gipset


När Marianne skulle duscha fanns inga duschstrumpor att dra över gipset. - Det fanns svarta sopsäckar istället att tejpa in gipset med! Marianne Svensson är besviken på sjukvården. - Det sägs att vi ska ha världens bästa sjukvård. Jag undrar var den finns någonstans, jag har inte märkt av den.

Hon berättar också om en äldre dam som hon delade sal med som också fick ringa åtskilliga gånger innan personalen kom.

Hon fick hålla sig


- Dom tyckte att hon behövde gå på toaletten för ofta och att hon borde kunna hålla sig. Marianne säger att hennes upplevelse är att det inte finns någon medkänsla, att sjukvårdspersonalen inte bryr sig. - Dom skyller på personalbrist, men jag såg personal som inte hade fullt upp göra.

I onsdags fick Marianne åka hem, innan hon åkte kom en sjuksköterska och gav henne en påse med ett tiotalsmärtlindrande sprutor.


- Jag fick veta att jag skulle sticka sprutorna i magen och det utan några som helst instruktioner.


Benet läker först


Det enda Marianne är nöjd med är personalen på lasarettet som arbetar med hjälpmedel.

- Av personalen där fick jag all hjälp inför hemresan med hjälpmedel så att jag kan klara mig hemma under tiden som mitt ben är gipsat från foten och ända upp till ljumsken, säger Marianne som tror att benet kommer läkas fortare än själen.



SVENSKA SOS-ALARMS DÅLIGA DAGAR - Länkar:




---------------------------------------------------------------------------
Sidan läst och godkänd av:
IP: 194.14.58.11 [Trace] ISP: Resilans AB
Organization: SOS Alarmering | Host: zenit.sosalarm.se
Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
---------------------------------------------------------------------------


undermattan.blogg

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. IP: 140.166.115.89 [Trace]
    ISP: Bohuslandstinget
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ————————
    IP: 194.14.58.11 [Trace] ISP: Resilans AB
    Organization: SOS Alarmering | Host: zenit.sosalarm.se
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ———————————
    IP: 194.14.60.2 [Trace] ISP: Resilans AB
    Organization: SOS Alarmering
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ————————————-
    194.14.60.2 [Trace] ISP: Resilans AB
    Organization: SOS Alarmering
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ——————————————
    IP: 194.14.60.2 [Trace] ISP: Resilans AB
    Organization: SOS Alarmering
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ——————————————-
    IP: 193.183.16.24 [Trace] ISP: Resilans AB April 24, 201208:48:51 AM
    Organization: Landstinget Halland
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ———————————————-
    IP: 212.181.48.247 [Trace] ISP: TeliaSonera AB May 22, 201208:51:30 AM
    Organization: Brandkaren Attunda
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ———————————————
    IP: 194.14.58.11 ISP: Resilans AB June 29, 201211:05:37 AM
    Organization: SOS Alarmering | Host: zenit.sosalarm.se
    Landed: undermattan.blog.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ———————————————
    IP: 160.67.69.110 September 10, 2012 10:53:46 AM
    ISP: Norwegian Broadcasting Corporation
    Page Viewed: undermattan.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ———————————————
    New IP: 134.25.30.176 | First Time IP: 134.25.30.146 September 11, 2012 11:16:39 AM
    ISP: Sveriges Radio AB
    Landed: undermattan.com/2012/03/01/sos-alarms-daliga-dagar-del-2
    ——————————————–

    SvaraRadera

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.