SR:s vd Mats Svegfors har tidigare varit chef på Timbro och även ordförande i Fria Moderata Studentförbundet.
Sedan 2009 är public service -företagen Sveriges Radio, SVT och UR med i Svenskt näringsliv genom arbetsgivarorganisationen Medieföretagen, som är en del av Almega.
Almega är en arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag och är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.
Svenskt Näringsliv, tidigare SAF, är inte bara en företagar- och arbetsgivarorganisation.
Det är framför allt Sveriges kanske mäktigaste opinionsbildare, som varje år satsar hundratals miljoner kronor på opinionsbildning och som varit med och finansierat tankesmedjan Timbro.
Siffrorna är de officiellt redovisade men det verkliga beloppet är okänt, då liksom i fallet med partibidragen, så har de verkliga opinionsbildarna inget intresse av att förekomma i media.
Agneta Dreber fick årets Polstjärna. Polstjärnan är ett pris som går till personer med politikerbakgrund som på ett förtjänstfullt sätt verkat i näringslivets styrelserum.
Priset instiftades år 2008 av ALMI Företagspartner Stockholm AB och Styrelseakademien, för att uppmärksamma Ulf Adelsohns engagemang i näringslivet.
SVT:s vd Eva Hamilton säger att Svenskt Näringsliv gett ”tydliga” försäkringar om att organisationens politiska kampanjer inte finansieras av licensavgifter.
Hur dessa ”tydliga” försäkringar ser ut i verkligheten är dock en hemlighet.
Mycket tyder på att svenska folket istället via sin TV-licens även betalar för den ovan beskrivna opinionsbildningen…
Regeringen vill bestämma SVT:S programutbud och produktion.
– Skulle politikerna vilja definiera vilka program SVT ska göra och var eller när de ska publiceras, då har man gått över en publicistisk gräns som man aldrig tidigare gjort i utredningar, uttalanden eller gärningar, säger Eva Hamilton, SVT:s vd.
Jimmy Ahlstrand, SVT:s strategichef, ser det som ännu ett steg mot att SVT:s självständighet naggas i kanten. I Sverige har TV4 använt sig av pr-bolag för att skriva hela dossierer som inte går ut på att framhäva sig själva utan helt på att svartmåla SVT, säger hon.
Fest för granskare Efter avslöjandena om myndigheternas miljonfestande går nu SVT ut med kostnaderna för sin stora personalfest. Fyra miljoner kommer 2.500 anställda få festa loss för i höst.
Den 15 september bjuds alla som jobbar på Sveriges Television på stor fest på Waterfront Congress Center i Stockholm. Kostnaden för festen uppgår till totalt fyra miljoner. Bland annat bjuds personalen på mingeltallrik och två glas vin för 440 kronor. Utöver kostnaden för mat och dryck tillkommer kostnader för lokal, övernattningar, eventbyrå, DJ och artister.
Efter avslöjandena om att myndigheter ordnar fest som kostar miljoner har Sveriges Radio beslutat att offentliggöra sina festkostnader. Kostnaden brukar ligga på tre till fyra miljoner kronor.
Vartannat år anordnas en fest där Sveriges Radios 1 600-1 700 anställda bjuds in. De senaste festerna har hållits på en abonnerad färja. Kostnaden brukar bli tre till fyra miljoner kronor beroende på hur många som deltar och ifall resekostnader räknas in.
Till exempel kostar trerättersmiddagen 380 kronor och en alkoholfri drink 25, enligt P4 Västerbotten.
”Arrangemanget finansieras i stor utsträckning, men inte helt, av upphovsrättsersättningar”, skriver Sveriges Radios VD Cilla Benkö och Mats Svegfors på företagets intranät.
SR/SVT och Svenskt Näringsliv
Sedan 2009 är public service -företagen Sveriges Radio, SVT och UR med i Svenskt näringsliv genom arbetsgivarorganisationen Medieföretagen, som är en del av Almega.
Almega är en arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag och är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.
Svenskt Näringsliv, tidigare SAF, är inte bara en företagar- och arbetsgivarorganisation.
Det är framför allt Sveriges kanske mäktigaste opinionsbildare, som varje år satsar hundratals miljoner kronor på opinionsbildning och som varit med och finansierat tankesmedjan Timbro.
Opinionsbildning i Sverige är exempelvis:
- Sverige blir bättre av mindre rättigheter och lägre lön för arbetstagare.
(T. ex avskaffad arbetsrätt, mindre arbetsskydd, sämre pensioneringsmöjligheter etc.) - Längre arbetstid och kortare semester med samma lön är bra för Sverige.
- Sverige blir bättre av låg A-kassa och låg eller ingen sjukersättning.
- Försämrade mänskliga rättigheter för medborgarna är till fördel för storföretagen, vilket är bra för Sverige.
- Utförsäljning av statens ägande är bra för Sverige.
- USA:s invasionskrig är bra för Sverige och vår vapenförsäljning.
- Handel med krigsmaterial till diktaturer är bra för Sverige.
Under 2009 investerades 41,3 miljarder kronor i information/PR. (Opinionsbildning och reklam genom lobbying och traditionell PR.)
Källa: Informationsindex 2009
Siffrorna är de officiellt redovisade men det verkliga beloppet är okänt, då liksom i fallet med partibidragen, så har de verkliga opinionsbildarna inget intresse av att förekomma i media.
- SR:s vd Mats Svegfors har tidigare varit chef på Timbro och är före detta chefredaktör för obundet moderata SvD.
- Agneta Dreber är styrelseordförande i SR och till vardags även vd för Livsmedelsföretagen.
Agneta Dreber fick årets Polstjärna. Polstjärnan är ett pris som går till personer med politikerbakgrund som på ett förtjänstfullt sätt verkat i näringslivets styrelserum.
Priset instiftades år 2008 av ALMI Företagspartner Stockholm AB och Styrelseakademien, för att uppmärksamma Ulf Adelsohns engagemang i näringslivet.
SVT:s vd Eva Hamilton säger att Svenskt Näringsliv gett ”tydliga” försäkringar om att organisationens politiska kampanjer inte finansieras av licensavgifter.
Hur dessa ”tydliga” försäkringar ser ut i verkligheten är dock en hemlighet.
Mycket tyder på att svenska folket istället via sin TV-licens även betalar för den ovan beskrivna opinionsbildningen…
Regeringen vill bestämma SVT:S programutbud och produktion.
– Skulle politikerna vilja definiera vilka program SVT ska göra och var eller när de ska publiceras, då har man gått över en publicistisk gräns som man aldrig tidigare gjort i utredningar, uttalanden eller gärningar, säger Eva Hamilton, SVT:s vd.
Jimmy Ahlstrand, SVT:s strategichef, ser det som ännu ett steg mot att SVT:s självständighet naggas i kanten. I Sverige har TV4 använt sig av pr-bolag för att skriva hela dossierer som inte går ut på att framhäva sig själva utan helt på att svartmåla SVT, säger hon.
SR:s vd Mats Svegfors har tidigare varit chef på Timbro och även ordförande i Fria Moderata Studentförbundet.
SVT festar för fyra miljoner 2012
SVT 2012-08-27Fest för granskare Efter avslöjandena om myndigheternas miljonfestande går nu SVT ut med kostnaderna för sin stora personalfest. Fyra miljoner kommer 2.500 anställda få festa loss för i höst.
Den 15 september bjuds alla som jobbar på Sveriges Television på stor fest på Waterfront Congress Center i Stockholm. Kostnaden för festen uppgår till totalt fyra miljoner. Bland annat bjuds personalen på mingeltallrik och två glas vin för 440 kronor. Utöver kostnaden för mat och dryck tillkommer kostnader för lokal, övernattningar, eventbyrå, DJ och artister.
–Det finns inga excesser, inga dyra artister, inga märkliga kostnader.SVT:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe tycker att kostnaden – nästan 2.000 kronor per anställd – är rimlig.
Hur finansieras festen?
Det gör att vi måste vara oerhört kostnadsmedvetna, vi har strävat hårt för att hålla nere priset, upphandlat och varit duktiga på att förhandla. [...]–Vi har ingen annan finansiering än licenspengar.
Sveriges Radios anställda
festar för 4 miljoner
Journalisten 27 augusti, 2012Efter avslöjandena om att myndigheter ordnar fest som kostar miljoner har Sveriges Radio beslutat att offentliggöra sina festkostnader. Kostnaden brukar ligga på tre till fyra miljoner kronor.
Vartannat år anordnas en fest där Sveriges Radios 1 600-1 700 anställda bjuds in. De senaste festerna har hållits på en abonnerad färja. Kostnaden brukar bli tre till fyra miljoner kronor beroende på hur många som deltar och ifall resekostnader räknas in.
Till exempel kostar trerättersmiddagen 380 kronor och en alkoholfri drink 25, enligt P4 Västerbotten.
”Arrangemanget finansieras i stor utsträckning, men inte helt, av upphovsrättsersättningar”, skriver Sveriges Radios VD Cilla Benkö och Mats Svegfors på företagets intranät.
SR:s vd Mats Svegfors har tidigare varit chef på Timbro och ordförande i Fria Moderata Studentförbundet.
Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
—————————————————————————————————–
—————————————————————————————————–
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
KOMMENTARER
Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.